Erfaringer om hvordan møte ungdom under koronakrisen, når møtepunktene manglet. En kvalitativ undersøkelse av diakoners, helsesykepleieres og en katekets erfaring av samtaler med ungdom under koronapandemien
Abstract
Hovedtemaet for denne masteroppgaven er hvordan en kan møte ungdom under koronakrisen når de fysiske møtepunktene mangler.
I februar 2020 kom det en pandemi til Norge, korona pandemien. Denne resulterte i at regjeringen valgte å innføre de mest omfattende tiltakene siden andre verdenskrig. I mars 2020 stengte landets skoler, barnehager og en god del bedrifter. Mange ble arbeidsledig, det var mange som ble permittert fra jobben og mange hadde hjemmeskole og hjemmeundervisning.
Gjennom oppgaven ønsker jeg å undersøke hvilke erfaringer fire diakoner, tre helsesykepleiere og en kateket fikk i denne tiden når korona pandemien herjet som verst i landet vårt. Jeg var nysgjerrig på hvordan de klarte å møte ungdom og om deres erfaringer kan brukes videre i diakonalt arbeid med ungdom. Deres erfaringer danner grunnlaget for det empiriske materialet i denne studien.
Datamaterialet består av individuelle dybdeintervjuer og analysen av intervjuene viser at ungdom har et sterkt behov for å bli sett og bekreftet, enten det er på sosiale medier eller i den virkelige verden. Temaet ensomhet var noe som ofte gikk igjen i samtalene med ungdommene og dette kan være en naturlig årsak på grunn av den isoleringen vi alle ble satt i, når hele Norge stengte ned og vår kontakt med andre skulle begrenses. Ungdommene er på et sted i livet som vi kan kalle en livskrise, der de er spesielt sårbare og trenger ekstra bekreftelse på at de er gode nok som de er, fra venner og bekjente rundt seg. Når det sosiale nettverket blir innskrenket er det naturlig at det vil oppstå noen konsekvenser av det.
Jeg har valgt å intervjue ulike yrkesgrupper som arbeider med ungdom fordi jeg tenker at tverrfaglig samarbeid og deling av erfaringer gjør oss sterkere. Sammen kan vi nå flere ungdommer, forebygge problemer og være trygge voksne i deres livssituasjon.