Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorNordberg, Ragnhild Sandbakk
dc.date.accessioned2022-08-16T15:12:42Z
dc.date.available2022-08-16T15:12:42Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3012189
dc.description.abstractFormålet med undersøkelsen er å finne ut i hvilken grad familiens sosiale, kulturelle og økonomiske bakgrunn spiller inn på foreldrenes involvering i organisert fritidsaktivitet for barn og unge. I denne oppgaven undersøkes skolekorpsaktiviteten. Problemstilling i denne oppgaven er: I hvilken grad kan sosioøkonomiske ressurser forklare foreldreinvolvering i barns organiserte fritidsaktiviteter? Studien tar utgangspunkt i teori knyttet til ideell sektor, frivillige organisasjoner og sosial ulikhet. For å finne svar på problemstillingen, ble det utarbeidet en forskningsmodell med tilhørende hypoteser. For å samle inn data ble det gjennomført en tverrsnittsundersøkelse blant skolekorpsforeldre. Av svar fra 2319 respondenter, gav utvalget 2220 gyldige svar som ble brukt i analyser. Dataene ble undersøkt gjennom deskriptiv statistikk, korrelasjonsanalyse og tre multivariate regresjonsanalyser. Studien indikerer at foreldre med egen korpserfaring in ad i husstanden er mer involverte i korpsaktiviteten enn andre foreldre. Avhengig variabel foreldreinvolvering, ble også undersøkt gjennom to underkategorier, nemlig involvering «foreldre-barn» og involvering «foreldre-aktivitet». Ved å analysere underkategoriene til avhengig variabel hver for seg, viser også fødeland og utdanning en effekt på grad av foreldreinvolvering.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherVID vitenskapelige høgskole. Osloen_US
dc.subjectverdibasert ledelseen_US
dc.subjectforeldreinvolveringen_US
dc.subjectkorpsen_US
dc.subjectskolekorpsen_US
dc.titleKorps for alle? En kvantitativ studie om sammenhengen mellom sosial ulikhet og foreldreinvolvering i organisert fritidsaktiviteten_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.source.pagenumber85en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel