Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorLøland, Marina Gran
dc.date.accessioned2022-08-16T15:04:29Z
dc.date.available2022-08-16T15:04:29Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3012187
dc.description.abstractTemaet for denne masteroppgaven er netthets av helsepersonell i spesialisthelsetjenesten. Hensikten med studien er å kartlegge hvilke erfaringer ledere og tillitsvalgte har med netthets. Videre undersøker studien hvilket handlingsrom og alternativer ledere har når netthets oppstår, og hvordan ledere kan ivareta arbeidsmiljøet og medarbeidere som utsettes for netthets. Studien problemstilling er som følger: «Hva kan ledere gjøre når deres arbeidsplass blir utsatt for netthets i sosiale media?» Svaret på denne problemstillingen bygger på en kvalitativ metode. Ti semistrukturerte intervjuer ble gjennomført i november-desember 2021. Utvalget bestod av seks mellomledere, tre tillitsvalgte og én spesialrådgiver. Informantene arbeidet innenfor felt som psykiatri, somatikk, kirurgi og kommunikasjon. Alle informanter hadde erfaringer med netthets av helsepersonell i sosiale medier. Funnene fra studien er drøftet i lys av teori som omhandler juridisk-, organisatorisk-, og ledelsesteoretisk perspektiver. Av ledelsesteoretisk perspektiver vektlegges verdibasert ledelse, kriseledelse, oppgaveorientert- og relasjonell lederstil, og Henry Mintzberg teori om lederroller. Studiens resultater avdekker at ledere i helsesektoren stilte uforberedt i møte med netthets. Mangel på kunnskap om lovverket og tilgang til interne rutiner gjorde det vanskelig å håndtere situasjonen. Netthetsen utviklet seg raskt og lederne opplevde ofte at de mistet oversikt. For å håndtere situasjoner med netthets viser studiens resultater at institusjonen og lederne bør utarbeider tre tiltak før hendelsen inntreffer. Det inkluderer interne rutiner og varslingssystemer, kommunikasjonsstrategi ovenfor ansatte, og en mediestrategi ovenfor avsendere av netthetsen. Under hendelsen med netthets benyttet ledere tiltak som politianmeldelse, tverrfaglig samarbeid og dialog med netthetserne for å forsøke å fjerne netthetsen. For å ivareta arbeidsmiljøet og ansatte organiserte lederne defuse og debrifing. Enkelte oppfordret også til kollegastøtte som kunne skape trygghet og økt sosial tilhørighet. Basert på studiens empiri, litteratur og forskningsfunn er det utarbeidet 11 anbefalinger ledere i spesialisthelsetjenesten kan vurdere å benytte som praktiske verktøy under IV situasjoner med netthets. Studien avdekker et stort behov for mer forskning om netthets av helsepersonell.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherVID vitenskapelige høgskole. Osloen_US
dc.subjectverdibasert ledelseen_US
dc.subjectsosiale medieren_US
dc.subjecthelsesektoren_US
dc.subjectlederen_US
dc.subjectnetthetsen_US
dc.title«Netthets kan oppstå hvor som helst, når som helst og vi kan ikke gjøre noe med det». En studie av ledere og tillitsvalgte sine erfaringer med netthets i spesialisthelsetjenestenen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.source.pagenumber191en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel