dc.description.abstract | Denne studien handler om betydning av anerkjennelse og leders tilstedeværelse for at medarbeideren skal oppleve trygghet og motivasjon i en psykisk krevende jobb. Hensikten har vært å få en bredere forståelse av hva medarbeideren trenger av lederen sin for å oppnå dette. Oppgaven sin problemstilling er: Hvilken betydning har anerkjennelse og leders tilstedeværelse for medarbeideren sin trygghet og motivasjon, i en psykisk krevende jobb.
Det teoretiske rammeverket har vært anerkjennelse, relasjonelle ledelse og motivasjonsteori, samt en beskrivelse av hva jeg legger i psykisk krevende jobb. Studien er en kvalitativ studie, hvor det er gjennomført fem semistrukturerte intervjuer fra informanter som jobber i Tverrfaglig spesialisert behandling av ruslidelser (TSB).
Sentrale begreper i oppgaven er anerkjennelse, relasjon, motivasjon, trygghet og nærhet. Funnene i studien er at informanten opplever trygghet og motivasjon når lederen framstår til stede og interessert i det de jobber med. Foruten dette, så var informantene opptatt av at det var forutsigbare rammer og systemer for å forhindre og ivareta dem dersom det oppstod uønskede hendelser.
Med bakgrunn i studiens resultater, konkluderes det med at denne studien ikke presenterer nye og oppsiktsvekkende funn innen anerkjennelse og relasjonell ledelse og betydningen av dette. Det antas likevel at det å bekrefte disse ledelsesformene, kan ha stor betydning for trygghet og motivasjon for medarbeidere med psykisk krevende jobber. Funn i studiet bekrefter viktigheten av å ha gode systemer for å ivareta medarbeideren. Det kan også se ut til at det er en trend til endring i organisasjonslivet, at hard ledelse erstattes med myk ledelse. Og da med verdier som inkludering, likeverd og gjensidig respekt. Det er spennende når små studier som denne er med på å bekrefte tidligere funn.
Det kan antas at denne studien ikke presenter nye og oppsiktsvekkende funn innen anerkjennelse og relasjonell ledelse og betydningen av dette. | en_US |