Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHussain, Asim
dc.date.accessioned2022-08-16T14:41:39Z
dc.date.available2022-08-16T14:41:39Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3012184
dc.description.abstractTema for denne masteroppgaven er motivasjon og ledelse. Formålet er å undersøke sammenhengen mellom relasjonen mellom leder og medarbeider og medarbeiderens motivasjon. Det er dermed et særlig fokus på medarbeiderperspektivet. Konteksten for denne oppgaven er hjemmetjenesten, der hjemmesykepleie og praktisk bistand er sett under ett. Oppgavens problemstilling er: Hvordan fremmes motivasjon hos medarbeidere ved hjemmetjenesten? Det teoretiske grunnlaget tar utgangspunkt i de overnevnte temaene. Motivasjonsteoriene oppgaven bygger på er selvbestemmelsesteorien, jobbkarakteristikamodellen og tofaktorteorien. For å utdype det relasjonelle fokuset innen ledelse presenteres relasjonsledelse, transformasjonsledelse og LMX. Oppgaven har en kvalitativ tilnærming. Det er gjennomført dybdeintervjuer med fem medarbeidere ved ulike hjemmetjenester. Datamaterialet er analysert gjennom systematisk tekstkondensering. Undersøkelsen viser at relasjonen mellom leder og medarbeider har betydelig effekt på medarbeiderens motivasjon. Samtlige informanter viser til at en god relasjon med leder har positive effekter på motivasjonen, og der relasjonen ikke opplevdes som god ga dette uheldige virkninger på motivasjonen. Studien viser at tilstedeværende ledere som tilbyr veiledning, støtte og råd har gode relasjoner og motiverer sine medarbeidere. Sammenhengen mellom forventet tilstedeværelse og motivasjon ble påvirket av leders rolleavklaring. Ledere som selv inkluderer medarbeidere bidrar også til motivasjon. Dette samspillet påvirker medarbeidernes opplevelse av arbeidsoppgavene, ulike organisatoriske prosesser og beslutninger, og var også viktig for deres utvikling. Ledere som gir både anerkjennende tilbakemeldinger og tilbakemeldinger ved feil og avvik bidrar også til medarbeidernes utvikling. Videre viser funnene at ledere som har fokus på de sosiale aspektene ved at de blir kjent med medarbeidere som personer, og skaper samhold i gruppen har gode relasjoner og påvirker medarbeidernes ytelse. Funnene er diskutert og mulige praktiske konsekvenser og forslag til videre forskning er presentert.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherVID vitenskapelige høgskole. Osloen_US
dc.subjectverdibasert ledelseen_US
dc.subjecthjemmetjenesteen_US
dc.subjectleder-medarbeider-relasjoneren_US
dc.subjectledelseen_US
dc.subjectmotivasjonen_US
dc.titleMotivasjon på arbeidsplassen: En kvalitativ studie om hvilken betydning relasjonen mellom leder og medarbeider har for medarbeiderens motivasjonen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.source.pagenumber94en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel