Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorAlfsvåg, Knut
dc.date.accessioned2022-04-22T11:29:34Z
dc.date.available2022-04-22T11:29:34Z
dc.date.created2022-02-14T12:47:57Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.citationTheofilos. 2021, 13(1-2), 95-112.en_US
dc.identifier.issn1893-7969
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2992267
dc.descriptionPeer reviewed open access article – published under CC BY-NC 4.0en_US
dc.description.abstractBåde moderne evolusjonsbiologi og dens kritikere, ID-bevegelsen og de ung jord-kreasjonistene, arbeider ut fra et mekanistisk verdensbilde som erstatter den førmoderne interessen for form og iboende teleologi med et ensidig fokus på ytre kausalitet. Darwin avviser Paleys teologiske tolkning av den mekanistiske virkelighetsforståelsen, og artikkelen argumenterer for at denne avvisningen er relevant også når det gjelder ID-bevegelsens fornyelse av Paleys perspektiv. Det mekanistiske verdensbildet er imidlertid filosofisk problematisk både i sin teologiske og materialistiske form og bør derfor erstattes av en tilnærming som ser verdens forståelighet som et grunnleggende fenomen.en_US
dc.description.abstractBoth modern evolutionary biology and its critics, the ID movement and the young earth-creationists, work from the presuppositions of mechanistic world view, where the premodern interest in form and inherent teleology is replaced by a one-sided focus on external causality.Dar win rejects Paley’s theological interpretation of the mechanistic world view, and the article argues that this rejection is relevant also in relation to the ID movement’s resurrection of Paley’s perspective. However, the mecha - nistic world view is philosophically problematic both in its theological and materialist instantiations and should be replaced by an approach that along the lines of the philosophy of Plato and Aristotle considers the world’s intelligibility as basic also in the context of evolutionary biology and philosophy of science.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.relation.urihttps://theofilos.no/wp-content/uploads/2022/02/Theofilos-vol-13-nr-1-2-2021-academia-6-final.pdf
dc.rightsNavngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.no*
dc.subjectEvolusjonen_US
dc.subjectEvolutionen_US
dc.subjectPlatonen_US
dc.subjectPlatoen_US
dc.subjectVitenskapsteorien_US
dc.subjectTheory of Scienceen_US
dc.titleEvolusjonsbiologi som teologisk og filosofisk prosjekten_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holder© 2021 The Author(s)en_US
dc.subject.nsiVDP::Teologi og religionsvitenskap: 150en_US
dc.subject.nsiVDP::Theology and religious studies: 150en_US
dc.source.pagenumber95-112en_US
dc.source.volume13en_US
dc.source.journalTheofilosen_US
dc.source.issue1-2en_US
dc.identifier.doi10.48032/theo/13/1/8
dc.identifier.cristin2001303
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal