Evolusjonsbiologi som teologisk og filosofisk prosjekt
Peer reviewed, Journal article
Published version
View/ Open
Date
2021Metadata
Show full item recordCollections
- Artikler / Articles [1200]
- Publikasjoner fra CRIStin [1150]
Abstract
Både moderne evolusjonsbiologi og dens kritikere, ID-bevegelsen og de ung jord-kreasjonistene, arbeider ut fra et mekanistisk verdensbilde som erstatter den førmoderne interessen for form og iboende teleologi med et ensidig fokus på ytre kausalitet. Darwin avviser Paleys teologiske tolkning av den mekanistiske virkelighetsforståelsen, og artikkelen argumenterer for at denne avvisningen er relevant også når det gjelder ID-bevegelsens fornyelse av Paleys perspektiv. Det mekanistiske verdensbildet er imidlertid filosofisk problematisk både i sin teologiske og materialistiske form og bør derfor erstattes av en tilnærming som ser verdens forståelighet som et grunnleggende fenomen. Both modern evolutionary biology and its critics, the ID movement and the young earth-creationists, work from the presuppositions of mechanistic world view, where the premodern interest in form and inherent teleology is replaced by a one-sided focus on external causality.Dar win rejects Paley’s theological interpretation of the mechanistic world view, and the article argues that this rejection is relevant also in relation to the ID movement’s resurrection of Paley’s perspective. However, the mecha - nistic world view is philosophically problematic both in its theological and materialist instantiations and should be replaced by an approach that along the lines of the philosophy of Plato and Aristotle considers the world’s intelligibility as basic also in the context of evolutionary biology and philosophy of science.
Description
Peer reviewed open access article – published under CC BY-NC 4.0