Skape kultur for endring. Hvordan lede medarbeidere gjennom pålagte endringer?
Abstract
Denne oppgaven søker å ta rede på hvordan ledere kan skape kultur for endring og innovasjon i sykehus. Motivasjon for studien dreier seg om å utvikle en bedre forståelse for hvordan ledere arbeider for å forberede sine avdelinger og medarbeidere på endringer.
Problemstilling: Hvordan kan ledere få med seg medarbeidere for å gjennomføre pålagte endringer?
Metode: Studien baserer seg på seks kvalitative semistrukturerte forskningsintervju av enhetsledere og avdelingssykepleiere ansatt i ulike somatiske avdelinger i sykehus.
Funn: Sentrale funn viser at involvering av medarbeidere i endringsprosesser er det viktigste suksesskriteriet. Hver avdeling har sin kultur og sin yrkesstolthet og må få løse endringsprosesser selv. Endringer må baseres på frivillighet. Kostnaden an feilslåtte endringsprosesser er tap av kompetanse.
Drøfting: Teori om endringsledelse og innovasjon drøftes opp mot funnene i studien. Det viser at ledelse gjennom endring er sammensatt og at det ikke er en rett måte å løse lederutfordringer på.
Konklusjon: Involvere, lytte og ta styring er suksessfaktorene for gode endringsprosesser. Hvordan pålagte endringsprosesser implementeres bør avgjøres av den enkelte avdeling. Ledere og medarbeidere har behov for å skape en kultur for endring og innovasjon som kan møte fremtidens spesialisthelsetjeneste. Å lede gjennom endringsprosesser oppleves som et stort ansvar. Det ser ut som tillitsvalgt ikke alltid er godt nok inkludert i endringsprosesser. Feilslåtte prosesser er krevende å rette opp og i ytterste konsekvens mister man medarbeidere og verdifull kompetanse. Noe som kan ta flere å bygge opp igjen.