dc.description.abstract | Formålet med denne studien har vært å undersøke og skaffe ny kunnskap om hva ledere på
et sykehus gjorde i en langvarig krise som koronapandemien. Jeg vil belyse hvordan ledere
brukte verdier til å utvikle ledelse i en langvarig krisesituasjon. Problemstillingen i denne
oppgaven er:
«Hvordan bruker ledere verdier til å utvikle ledelse i en langvarig krisesituasjon som
koronapandemien, og hvordan kommer verdiene til uttrykk i praksis?»
Dette er en beskrivende kvalitativ studie. Datainnsamlingen har foregått ved at fire ledere
ved Oslo universitetssykehus har skrevet dagbok fra tiden da koronapandemien traff Norge;
fra mars til august 2020. For å få utdypende informasjon om hvordan de opplevde denne
tiden, har de samme lederne blitt intervjuet i etterkant. Jeg har brukt abduktiv metode, det
vil si at teorien er utviklet på grunnlag av analysene fra datamaterialet. Den teoretiske
rammen for oppgaven er Mintzberg sin klassifisering av lederrollen. Studiens funn utvider
forståelsen av Mintzberg sin teori om de ulike lederrollene.
Basert på dagbøkene og gruppeintervju fra informantene har jeg kommet frem til følgende
hovedfunn:
• Det var et stort behov for informasjon
• Beslutninger måtte tas umiddelbart uten nødvendig informasjon
• Omsorg ble en viktig tilnærming
Verdier kom til uttrykk i praksis ved at lederne utførte ulike handlinger som kan beskrives
som en type verdipraksis. Lederne brukte mye tid på å innhente og videreformidle
informasjon, tok beslutninger på usikkert grunnlag uten nødvendig informasjon og de
prioriterte å være til stede i avdelingen og oppmuntre og motivere personalet. Jeg har laget
en modell av verdibasert ledelse under koronapandemien.
Studien gir et innblikk i hvordan lederne løste de ulike utfordringene de sto i igjennom
korona-pandemien og er et bidrag til forståelsen av verdibasert ledelse i en krisetid. | en_US |