Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorTorbjørnsen, Bernhard
dc.date.accessioned2021-08-16T12:50:43Z
dc.date.available2021-08-16T12:50:43Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2768063
dc.description.abstractDette er en litteraturstudie av både nasjonal og internasjonal litteratur som omhandler endringsprosesser i ulike segmenter av helse og omsorgssektoren. I Oppgaven stilles følgende forskningsspørsmål: Hvilke ledertrekk og hvilke lederadferd er rapportert som mest ettertraktet hos ledere i endringsprosesser? Hvilke strategier rapporteres å være mest hensiktsmessige i endringsprosesser og hva rapporteres å være mellomlederens rolle i endringsprosesser? For å kunne besvare disse spørsmålene har jeg inkludert et utvalg på totalt 15 forskningsartikler og analysert disse med hjelp av annen relevant litteratur. Jeg har benyttet noen teoretiske perspektiver på endringsledelse, det instrumentelle og verdibevisste perspektivet. De to perspektivene er gjenstand for drøftingen med bakgrunn i litteraturutvalget. Ved gjennomgang av disse perspektivene fant jeg enkelte spenninger i verdier mellom praksis hos profesjonsutøver og verdier som generes av måloppnåelse og effektivisering hos andre ledere. I både det instrumentelle og det verdibevisste perspektivet på endringsledelse, deles likevel en tankegang om at økt kvalitet er et av de, om det viktigste parametere som skal springe ut av en endringsprosess. Avslutningsvis konkluderer jeg og besvarer forskningsspørsmålene. Jeg finner at enkelte ledertrekk eller lederadferd er gjennomgående representert i litteraturen i endringsprosesser. Støttende og inkluderende lederadferd går igjen i samtlige av litteraturbidragene som skriver om tematikken, samtidig dukker det opp et relativt nytt ledertrekk som defineres hos flere av artikkelforfatterne som pasientsentrert. Når det kommer til strategier er det mer variasjon. Det kan virke som kontekst og størrelse på endringen har stor innvirkning på hvilken strategi man bør legge omstillingen i. I store fusjoner kan det virke som det mest hensiktsmessige er å bruke en såkalt Strategi E, for styring og kontroll, mens funn hentet fra mindre skala-studier peker på viktigheten av verdiarbeidet. Her var det mulig å trekke paralleller til den pasientsentrert lederadferden i avsnittet over. Litteraturen viser også hvordan mellomlederens rolle i endringsprosesser i hovedsak er å fungere som bindeleddet mellom ledelsen over og ansatte under. Mellomlederens rolle i endringsprosesser rapporteres å være først og fremst svært sentral, men til gjengjeld også svært krevende. Flere mellomledere i helse og omsorg opplever tilsynelatende manglende støtte, begrenset økonomisk handlingsrom, mangelfull opplæring og mangel på tid, for å nevne noen - som de største utfordringene når det kommer til endringsprosesser.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherVID vitenskapelige høgskole. Osloen_US
dc.subjectverdibasert ledelseen_US
dc.subjectledelseen_US
dc.subjectendringsprosesseren_US
dc.subjectendringsledelseen_US
dc.titleEndringsledelse i helse og omsorgssektoren – Hvordan få virksomheten til å gå i takt? En litteraturstudie av ulike aspekter av endringsprosesser knyttet opp mot helse og omsorgsektoren.en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.source.pagenumber89en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel