Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSoldal, Ruth Helene P.
dc.date.accessioned2021-08-16T12:44:28Z
dc.date.available2021-08-16T12:44:28Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2768055
dc.description.abstractTemaet for oppgaven er mellomlederes opplevde identiteter, knyttet til fagidentitet og lederidentitet. Oppgaven er en kvalitativ studie, gjort ved Oslo universitetssykehus. Sykehus er en kompleks og stor organisasjon, hvor det på den ene side er tydelige fagrøster som står opp for pasienten og på den andre side er kontroll og måling av antall pasienter. Her kan det være motsetninger mellom kvalitativ og kvantitativ tankegang. Problemstillingen er som følger: «På hvilken måte balanserer mellomledere i sykehus opplevd profesjonsidentitet og lederidentitet? Og hvordan påvirker dette deres lederskap?» Gjennom ni semistrukturerte intervjuer med mellomledere, ser oppgaven på ulike tilnærminger til profesjonsidentitet og lederidentitet. Oppgaven ser på hvordan identitetene påvirker lederskapet mellomeldere leder etter. Servant leadership, på norsk kalt tjenende lederskap, er en nyere retning innen ledelse. Hovedfunnet er at lederne så ut til å lede etter tjenende lederskap. Kort oppsummert handler tjenende lederskap om at ledere i mindre grad handler etter institusjonell makt og kontroll. Tjenende ledere verdsetter felleskap. Dette fordi det gir enkeltpersoner mulighet til å oppleve gjensidig avhengighet, respekt, tillit og individuell vekst. «Jeg balanserer myndighet og omsorg og jobber gjennom de ansatte. Jeg ser styrkene til mine medarbeidere». Sitatet er fra en leder og sier noe kjernen i tjenende lederskap. En av årsakene til at mellomlederne valgte tjenende lederskap, kan være at de leder streke fagpersoner og at lederne selv ofte kommer fra «gulvet». Det å lede «mellom barken og veden» å oppleve å stå i krysspresset med forventinger og krav fra pasienter, ansatte og toppleder, kan også ha med valg av lederskap å gjøre. Mellomlederne som ble intervjuet, har en form for lederskap som er kompatibelt med tjenende lederskap. Lederskapet kan være en strategi for det å jobbe med autonome fagpersoner og å stå i krysspresset. Lojalitet mot toppleder og ansatte, kan sies å være «mellom barken og veden». En leder sa «Den formelle lojaliteten går oppover, men den emosjonelle lojaliteten går nedover». Dette er et treffende sitat som sier mye om mellomleders rolle. Oppgaven kommer inn på hybrid ledelse. Ledere er ofte tidligere ansatte på egen avdeling. Dette kan by på utfordringer. Likevel ser det ut til at det kan være en fordel for tjenende ledere å være hybride ledere. Med en fot i fagfeltet og en i ledelsesfeltet, kan lederne ses på som en bro mellom gapet som ofte kan oppstå mellom medarbeidere og ledelse. Sitatet som er hentet fra en av lederne, satte ord på dette. «Deler man mer av de ulike verdene, har man evnen til å forstå hverandres verden.»en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherVID vitenskapelige høgskole. Osloen_US
dc.subjectverdibasert ledelseen_US
dc.subjectledelseen_US
dc.subjectmellomledereen_US
dc.subjectsykehusen_US
dc.subjectprofesjonsidentiteten_US
dc.subjectlederidentiteten_US
dc.titleLederskap mellom barken og veden. En studie av mellomlederes opplevde ulike identiteter knyttet til fag og ledelse innen helsevesenet.en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.source.pagenumber93en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel