dc.description.abstract | Temaet for oppgaven er mellomlederes opplevde identiteter, knyttet til fagidentitet og
lederidentitet. Oppgaven er en kvalitativ studie, gjort ved Oslo universitetssykehus. Sykehus
er en kompleks og stor organisasjon, hvor det på den ene side er tydelige fagrøster som står
opp for pasienten og på den andre side er kontroll og måling av antall pasienter. Her kan det
være motsetninger mellom kvalitativ og kvantitativ tankegang. Problemstillingen er som
følger: «På hvilken måte balanserer mellomledere i sykehus opplevd profesjonsidentitet og
lederidentitet? Og hvordan påvirker dette deres lederskap?»
Gjennom ni semistrukturerte intervjuer med mellomledere, ser oppgaven på ulike
tilnærminger til profesjonsidentitet og lederidentitet. Oppgaven ser på hvordan identitetene
påvirker lederskapet mellomeldere leder etter. Servant leadership, på norsk kalt tjenende
lederskap, er en nyere retning innen ledelse. Hovedfunnet er at lederne så ut til å lede etter
tjenende lederskap. Kort oppsummert handler tjenende lederskap om at ledere i mindre
grad handler etter institusjonell makt og kontroll. Tjenende ledere verdsetter felleskap.
Dette fordi det gir enkeltpersoner mulighet til å oppleve gjensidig avhengighet, respekt, tillit
og individuell vekst. «Jeg balanserer myndighet og omsorg og jobber gjennom de ansatte.
Jeg ser styrkene til mine medarbeidere». Sitatet er fra en leder og sier noe kjernen i tjenende
lederskap.
En av årsakene til at mellomlederne valgte tjenende lederskap, kan være at de leder streke
fagpersoner og at lederne selv ofte kommer fra «gulvet». Det å lede «mellom barken og
veden» å oppleve å stå i krysspresset med forventinger og krav fra pasienter, ansatte og
toppleder, kan også ha med valg av lederskap å gjøre. Mellomlederne som ble intervjuet, har
en form for lederskap som er kompatibelt med tjenende lederskap. Lederskapet kan være en
strategi for det å jobbe med autonome fagpersoner og å stå i krysspresset.
Lojalitet mot toppleder og ansatte, kan sies å være «mellom barken og veden». En leder sa
«Den formelle lojaliteten går oppover, men den emosjonelle lojaliteten går nedover». Dette
er et treffende sitat som sier mye om mellomleders rolle.
Oppgaven kommer inn på hybrid ledelse. Ledere er ofte tidligere ansatte på egen avdeling.
Dette kan by på utfordringer. Likevel ser det ut til at det kan være en fordel for tjenende
ledere å være hybride ledere. Med en fot i fagfeltet og en i ledelsesfeltet, kan lederne ses på
som en bro mellom gapet som ofte kan oppstå mellom medarbeidere og ledelse. Sitatet som
er hentet fra en av lederne, satte ord på dette. «Deler man mer av de ulike verdene, har man
evnen til å forstå hverandres verden.» | en_US |