dc.description.abstract | Overordnet tema for denne oppgaven er leder-medarbeider-relasjonen. Studiens formål er å generere ny eller supplerende kunnskap om hvordan relasjonen mellom leder og medarbeider påvirker den individuelle opplevelsen av det psykososiale arbeidsmiljøet, parallelt med å belyse hva en optimal leder-medarbeider-relasjon består av, og hvordan den opprettes. Hensikten er å bevege seg dypere inn i relasjon som fenomen for å kartlegge typiske trekk ved gode-leder medarbeider-relasjoner, hvordan de oppstår, og hvilken betydning disse relasjonene har for medarbeidere i Oslos offentlige tannhelsetjeneste i henhold til trivsel, motivasjon og lederskapet. Som forskningskandidater for undersøkelsen ble to tannleger i førstelinjetjenesten og deres to klinikksjefer, utvalgt. Problemstillingen er: Hvilken betydning har tillit, annerkjennelse og respekt i relasjonen mellom leder og medarbeider, med henblikk på medarbeidernes subjektive opplevelse av arbeidshverdagen?
Som teoretisk rammeverk har jeg brukt lederteorier som LMX, Spurkelands (2017; 2018; 2020) relasjonskompetanse, Dachler og Hosking (1995) og Uhl-Biens (2004) relasjonsteorier, samt Duttons (2003) high quality connections og Honneths (1995) anerkjennelsesteori. I tillegg har jeg supplert med relevant forskning og pensumlitteratur.
Denne undersøkelsen er en kvalitativ studie basert på forskningsintervjuer av de fire informantene. Analysearbeidet ble gjennomført ved bruk av tematisk fenomenologisk tilnærmingsmetode. Fem hovedtemaer ble identifisert: tillit og nærhet, anerkjennelse og aksept, respekt og hensyn, motivasjon, samt trivsel og velvære. Disse danner et overordnet rammeverk for inndeling i ytterligere undertemaer. Sentrale funn i denne studien dreier seg om betydningen av tillit, anerkjennelse og respekt for medarbeidernes opplevelse av leder-medarbeider relasjonens kvalitet. Videre belyses hvordan disse forholdene virker inn på medarbeidernes opplevelse av tilfredshet, velvære, helse, drivkraft, mindre fravær og motivasjon i arbeidshverdagen. Samtidig utpekes grunnleggende trekk ved gode leder-medarbeider relasjoner og hvordan de oppstår. Her viser det seg at tillit, anerkjennelse og respekt står i et sentralt samspill. Først tillit, blant annet på bakgrunn av at de ansatte blir sett, trodd, lyttet til og ivaretatt. Videre etterfulgt av anerkjennelse basert på eksempelvis toleranse, aksept, støtte og bekreftelse. Til slutt respekt, som blant annet innebærer grensesetting, forventings- og rolleavklaring, og ivaretagelse av mangfold. | en_US |