Etisk kompetanse og bevissthet - et instrument på vei mot lærende organisasjon. Empirisk undersøkelse av lederens etiske kompetanse og bevissthet i helse og omsorgstjeneste
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2767813Utgivelsesdato
2021Metadata
Vis full innførselSammendrag
Temaet for denne masteroppgaven er lederes etiske kompetanse og bevissthet.
Studiens formål er å belyse betydningen av lederens etiske kompetanse og bevissthet,
samt etisk refleksjon i helse- og omsorgstjenesten i en stor kommune i Norge. Oppgaven
har til hensikt å belyse aktuelt tema på en måte tidligere forskning ikke har gjort.
Problemstilling: Hvordan kan lederens etiske kompetanse, bevissthet og implementering
av etisk refleksjon ha betydning i helse- og omsorgstjenesten?
Studien tar utgangspunkt i teori om etikk og etisk kompetanse, organisasjonsetikk,
organisasjonskultur, etisk sensitivitet, etikkbevisst lederskap og lærende organisasjoner,
samt tilgjengelig nasjonal og internasjonal forskning på området.
Data til oppgaven er samlet inn ved hjelp av semistrukturerte intervjuer. Datamaterialet
er analysert med en hermeneutisk, deduktiv og iterativ tilnærming.
Studien viser at etisk kompetanse og bevissthet hos ledere kommer til uttrykk ved
forskjellige nivåer av lederskap; det underliggende og underbeviste, det bevisste
(handlinger, verdier og menneskesyn), samt det konkrete og substansielle lederskapet.
Betydelige virkninger på utvikling av en forbedringskultur og lærende organisasjoner er
hovedfunnet i undersøkelsen. Utviklende kultur har betydninger for pasientsikkerhet og
muligens tid og nærvær hos medarbeidere.
Resultatene er diskutert og mulig betydning for fremtiden er presentert, i tillegg til
studiens begrensninger og forslag til videre forskning.