«Vi hadde ingen oppskrift». Om ledernes kommunikasjon for å skape oppslutning under koronautbruddet, og minoritetsspråkliges opplevelse av budskapet
Abstract
Tema for dette masterprosjektet er ledelse og kommunikasjon, og konteksten jeg undersøker er krisesituasjonen rundt utbruddet av korona. Studieenheten er Oslo kommune, lederne er toppledere på by- og bydelsnivå, og jeg setter søkelys på de minoritetsspråkliges opplevelse av budskapet.
Problemstillingen er todelt, og tar utgangspunkt i koronautbruddet i Oslo i mars 2020: Hvordan kommuniserte lederne for å skape oppslutning rundt smittevern? Hvordan opplevde den minoritetsspråklige befolkningen budskapet?
Undersøkelsen er basert på en kvalitativ studie hvor jeg har innhentet empiri gjennom intervjuer. Jeg gjennomførte først to individuelle semi-strukturerte intervjuer med byrådsleder i Oslo og bydelsdirektør for en av Groruddalsbydelene. Deretter intervjuet jeg seks minoritetsspråklige, alle kvinner bosatt i Groruddalen, gjennom ett felles fokusgruppeintervju.
Med utgangspunkt i et praksisperspektiv på ledelse har jeg systematisert funnene under kategoriene ord, handling og kanal/relasjon. Dette viste seg å være tre sentrale aspekter ved kommunikasjonen for å skape oppslutning, og påvirket på ulik måte hvordan de minoritetsspråklige opplevde budskapet.
Mine hovedfunn identifiserer noe av det komplekse i koronakommunikasjonen, og gir økt innsikt og forståelse for hva som ble viktig for å nå ut til minoritetsspråklige grupper. Jeg besvarer problemstillingen ved å trekke frem fire hovedfunn. For det første at 1) koronautbruddet var en ny situasjon uten oppskrift, hvor lederne tenkte nytt og inkluderende for å nå alle. Deretter fant jeg at 2) fokusgruppen på sin side fortalte om en nærmest kroppslig opplevelse av alvor. I sammenheng med dette viste mine funn at 3) behovet for tydelig informasjon var derfor desto sterkere hos denne mottakergruppen. Sist men ikke minst viser det empiriske materialet at 4) begge parter uttrykte tillit til hverandre.
Disse funnene drøftes i lys av relevant teori om krisekommunikasjon og verdibasert ledelse.
Jeg håper ledere kan bruke innsikten prosjektet gir til å nå bedre ut til disse gruppene også utenfor kriser. Mine funn kan også gi en økt forståelse for hvordan situasjoner uten «oppskrift» kan håndteres ved hjelp av verdibevisst og helhetlig kommunikasjon.