Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorRosnes, Ellen Vea
dc.date.accessioned2021-08-04T12:13:28Z
dc.date.available2021-08-04T12:13:28Z
dc.date.created2017-10-25T21:22:16Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.citationSkole og misjon: læring til tro eller læring til liv? I K. Aano (Red.) Sendt sammen. NMS i 175 år (s. 119 - 127)en_US
dc.identifier.isbn978-82-8216-165-7
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2766227
dc.description.abstractDet Norske misjonsselskap har, som mange andre misjonsorganisasjoner, sendt ut skolemisjonærer, bygd skoler, utdannet lærere og oppfordret menigheter til å ta ansvar for skolearbeid. I min forskning på misjonens skolearbeid på Madagaskar har jeg sett på intensjoner og praksis i skolearbeidet. Skolearbeid handler om å utvikle skriftkultur (literacy), som ikke bare innebærer teknologiske ferdigheter som lesing og skriving, men å fremme lese- og skrivepraksiser som er dominert av spesifikke mål og intensjoner. På Madagaskar stod misjonens skolearbeid i en konflikt mellom misjonens mål om evangelisering og kolonimaktens ønske om å skape franske borgere. Skolearbeid var nyttig for misjonen så lenge de kunne undervise i kristendom, og den sekulære kolonimakten lot dem gjøre dette så lenge de bidrog i assimileringsprosjektet ved å undervise Fransk språk og sivilisasjon. For misjonen var det gjennom hele kolonitiden en utfordring å gi elever nok kunnskap i kristendom til å delta i kirkens arbeid samtidig som de la til rette for tilstrekkelige fransk-assimilerende skriftkulturelle praksiser slik at deres elever skulle bestå offisielle eksamener. For å analysere om misjonens skoler bidro til læring om tro eller læring om liv, må vi både se på misjonens intensjoner og hvordan de forholdt seg til lokale politiske kontekster.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.relation.ispartofSendt sammen. NMS i 175 år
dc.titleSkole og misjon: læring til tro eller læring til liv?en_US
dc.title.alternativeSkole og misjon: læring til tro eller læring til liv?en_US
dc.typeOthersen_US
dc.description.versionacceptedVersionen_US
dc.source.pagenumber119-127en_US
dc.identifier.cristin1507795
cristin.unitcode251,1,0,0
cristin.unitnameFakultet for teologi, diakoni og ledelsesfag
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextpostprint


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel