dc.contributor.author | Rosnes, Ellen Vea | |
dc.date.accessioned | 2021-08-04T12:13:28Z | |
dc.date.available | 2021-08-04T12:13:28Z | |
dc.date.created | 2017-10-25T21:22:16Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.citation | Skole og misjon: læring til tro eller læring til liv? I K. Aano (Red.) Sendt sammen. NMS i 175 år (s. 119 - 127) | en_US |
dc.identifier.isbn | 978-82-8216-165-7 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2766227 | |
dc.description.abstract | Det Norske misjonsselskap har, som mange andre misjonsorganisasjoner, sendt ut skolemisjonærer, bygd skoler, utdannet lærere og oppfordret menigheter til å ta ansvar for skolearbeid. I min forskning på misjonens skolearbeid på Madagaskar har jeg sett på intensjoner og praksis i skolearbeidet. Skolearbeid handler om å utvikle skriftkultur (literacy), som ikke bare innebærer teknologiske ferdigheter som lesing og skriving, men å fremme lese- og skrivepraksiser som er dominert av spesifikke mål og intensjoner. På Madagaskar stod misjonens skolearbeid i en konflikt mellom misjonens mål om evangelisering og kolonimaktens ønske om å skape franske borgere. Skolearbeid var nyttig for misjonen så lenge de kunne undervise i kristendom, og den sekulære kolonimakten lot dem gjøre dette så lenge de bidrog i assimileringsprosjektet ved å undervise Fransk språk og sivilisasjon. For misjonen var det gjennom hele kolonitiden en utfordring å gi elever nok kunnskap i kristendom til å delta i kirkens arbeid samtidig som de la til rette for tilstrekkelige fransk-assimilerende skriftkulturelle praksiser slik at deres elever skulle bestå offisielle eksamener. For å analysere om misjonens skoler bidro til læring om tro eller læring om liv, må vi både se på misjonens intensjoner og hvordan de forholdt seg til lokale politiske kontekster. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.relation.ispartof | Sendt sammen. NMS i 175 år | |
dc.title | Skole og misjon: læring til tro eller læring til liv? | en_US |
dc.title.alternative | Skole og misjon: læring til tro eller læring til liv? | en_US |
dc.type | Others | en_US |
dc.description.version | acceptedVersion | en_US |
dc.source.pagenumber | 119-127 | en_US |
dc.identifier.cristin | 1507795 | |
cristin.unitcode | 251,1,0,0 | |
cristin.unitname | Fakultet for teologi, diakoni og ledelsesfag | |
cristin.ispublished | true | |
cristin.fulltext | postprint | |