Guds allmakt og korset: Hva betyr Jesu død for vår forståelse av første trosartikkel?
dc.contributor.author | Alfsvåg, Knut | |
dc.date.accessioned | 2021-08-04T11:09:38Z | |
dc.date.available | 2021-08-04T11:09:38Z | |
dc.date.created | 2019-04-08T14:50:26Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.citation | Guds allmakt og korset: Hva betyr Jesu død for vår forståelse av første trosartikkel? I M. A. Mørch, J. M.-R. og C. E. Petersen (Red.) Fra Wittenberg til verden: Martin Luther dengang og i dag (s. 211 - 225) | en_US |
dc.identifier.isbn | 978-87-87737-88-3 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2766178 | |
dc.description.abstract | Det første som sies i Bibelen, er at Gud skapte himmel og jord. Dermed defineres all virkelighet, eller med Nikenums ord «alt synlig og usynlig», som forskjellig fra Gud og samtidig som forankret i hans skapende virksomhet. Bibelen presiserer dette ved hjelp av utsagn om at Gud er evig (1 Mos 21,33; Jes 40,28; Rom 1,20; 16,26) og allestedsnærværende (Salme 139,7-12; Apg 17,28). Han er altså, til forskjell fra alt annet, ikke underlagt tidens og rommets begrensninger. Gud er derfor allmektig i den forstand det ikke er noe som er umulig for God (Jes 14,27; Luk 1,37). Gud er heller ikke utsatt for forandring (4 Mos 23,19; Mal 3,6; Rom 11,29; Jak 1,17). | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.relation.ispartof | Fra Wittenberg til verden: Martin Luther dengang og i dag | |
dc.title | Guds allmakt og korset: Hva betyr Jesu død for vår forståelse av første trosartikkel? | en_US |
dc.type | Chapter | en_US |
dc.description.version | acceptedVersion | en_US |
dc.source.pagenumber | 211-225 | en_US |
dc.identifier.cristin | 1690895 | |
cristin.unitcode | 251,1,0,0 | |
cristin.unitname | Fakultet for teologi, diakoni og ledelsesfag | |
cristin.ispublished | true | |
cristin.fulltext | postprint | |
cristin.qualitycode | 1 |