Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorChristiansen, Cathrine
dc.date.accessioned2021-03-08T12:35:03Z
dc.date.available2021-03-08T12:35:03Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2732172
dc.description.abstractFormål og bakgrunn: Formålet med masteroppgaven er å få et innblikk i hvordan ledere i ideelle organisasjoner i helse – og omsorgsfeltet opplever spenningsfeltet med å bevare verdiene og organisasjonsidentiteten i møte med ytre press fra omgivelsene. Logikken som kjennetegner ideelle organisasjoner er altruistisk og er knyttet til formålet som utgjør organisasjonsidentiteten. Som aktør i helse- og omsorgsfeltet hvor produksjon, kjøp og salg av tjenester blir lagt ut i anbudskonkurranser, kan ideelle organisasjoner møte på utfordringer med å bevare organisasjonsidentiteten i møte med markedslogikken. Mitt formål med min studie er økt forståelse og kunnskap om spenningsfeltet som ideelle organisasjoner befinner seg i. Jeg ønsker å belyse hvilke faktorer som påvirker og hvordan disse påvirker. Jeg ønsker også å bidra til økt kunnskap om i hvilken grad verdibevisst ledelse kan bidra til å balansere ivaretakelse og videreutvikling av organisasjonsidentiteten i en hensiktsmessig takt med omgivelsene. Bakgrunnen for mitt valg av tema er at jeg selv jobber i en ideell stiftelse innenfor helse – og omsorgsfeltet og erfarer i det daglige hvordan ulike faktorer er med på å skape bevegelse og motstand innad i organisasjonen. Min erfaring og forforståelse, er at ytre faktorer ofte blir årsaksforklaringen til en uro innad i organisasjonen om at vi skal «miste oss selv på veien». Lederes håndtering av indre og ytre faktorer kan ha stor betydning for organisasjonens verdier og identitet og hvordan organisasjonen oppfattes som aktør i markedet. Jeg har av den grunn ønsket å se nærmere på dette fenomenet og valgt følgende problemstilling og forskningsspørsmål for min studie: Problemstilling og forskningsspørsmål: Hvordan opplever ledere i ideelle organisasjoner spenningsfeltet med å bevare verdiene og organisasjonsidentiteten i møte med ytre press fra omgivelsene? Problemstillingen er utdypet gjennom to forskningsspørsmål: X 1. Hvilke faktorer påvirker ideelle organisasjoners verdier og organisasjonsidentitet og hvordan påvirker de? 2. I hvilken grad kan verdibevisst ledelse bidra til å balansere ivaretakelse og videreutvikling av verdier og organisasjonsidentitet? Metode: Siden jeg er opptatt av å få frem lederes egne erfaringer har jeg i studien benyttet meg av kvalitativt forskningsintervju som metode. Resultater: Organisasjonsidentiteten er, ifølge informantene, formålet eller det sosiale oppdraget som organisasjonen i sin tid ble opprettet for å utføre. Tilsvarende er hvordan de utfører tjenestene av stor betydning knyttet til organisasjonsidentiteten. Det kom også tydelig frem at verdiene og tenkningen til organisasjonen har en klar sammenheng med hvem de er til for og hvordan de utøver tjenestene. Funnene viser til at lederne opplever spenningsfeltet i møte med ytre press fra omgivelsene, som utfordrende. Ytre faktorer som påvirket verdiene og organisasjonsidentiteten var anbudskonkurranser, rammebetingelser, politiske trender og føringer, og lover og forskrifter som representerer ulike logikker. Faktorene skaper et spenningsfelt i møte med organisasjonens formål og tjenestene de leverer, da de utfordrer tenkningen og de sentrale, distinkte og vedvarende egenskapene som utgjør organisasjonens identitet. Funnene viser samtidig til at ytre faktorer fra omgivelsene skaper muligheter for organisasjonen. Informantene beskrev hvordan ytre faktorer er med på å gjøre de mer våken som organisasjon i viktigheten av å formidle hvem de er, hvilke tjenester de leverer og hvordan de utfører tjenestene. Bevisstheten bidrar til en positiv utvikling i utførelsen av tjenestene de leverer. Funnene indikerer at faktorene som i hovedsak skaper et spenningsfelt, ligger internt i organisasjonen. De indre faktorene var ulike logikker i ledergruppen, ulik utøvelse av lederskap, utvidelse av organisasjonen, intern kommunikasjon, sterkt engasjement, geografisk plassering av avdelingene, rekruttering og opplæring av nyansatte i organisasjonens verdier og formål. Funnene indikerer at føringer og press utenfra ikke nødvendigvis er i strid med organisasjonens verdier og identitet. Utfordringen er å kommunisere sammenhengen til formålet og implementere nye måter å tenke på internt i organisasjonen. Funnene indikerer at kommunikasjon spiller en sentral rolle for å håndtere spenningen mellom formål og markedstenkningen, og at kommunikasjonen må støtte slektsforholdet mellom tenkningene. Funnene viser til at forskningskonteksten er endringsvillig og at den systematisk har integrert markedslogikken i egen tenkning for å overleve som aktør i helse- og omsorgsfeltet. Organisasjonen har av den grunn slik jeg tolker funnene, beveget seg fra en tradisjonell ideell organisasjon til hybrid organisasjon. Til forskningsspørsmålet i hvilken grad verdibevisst ledelse kan bidra til å balansere ivaretakelse og videreutvikling av verdier og organisasjonsidentitet, viser funnene at både verdier for praksis og verdier i praksis er av betydning. Informantene uttrykker viktigheten av at verdiene til organisasjonen formidles (verdier for praksis), og at fokus, dialog og refleksjon på verdier i praksis er av stor betydning i endringsprosesser (verdier i praksis). .en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherVID vitenskapelige høgskole. Diakonhjemmet Osloen_US
dc.subjectverdibasert ledelseen_US
dc.subjectledelseen_US
dc.subjectledereen_US
dc.subjectideelle organisasjoneren_US
dc.title«Våken balansekunst». Lederes erfaringer med å balansere ivaretakelse og videreutvikling av verdier og organisasjonsidentitet i møte med omgivelseneen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.source.pagenumber117en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel