«Vi kom alene, men vi dro ikke alene». En kvalitativ undersøkelse om hvordan foreldre til barn med autismespekterforstyrrelse opplever å delta i gruppebasert veiledning.
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2676872Utgivelsesdato
2020Metadata
Vis full innførselSammendrag
Det er skrevet og forsket mye innenfor autismeområdet. I all hovedsak har fokuset på foreldre til barn med autsimespekterforstyrrelse vært rettet mot økt stressbelastning i foreldreskapet eller ulike intervensjoner hvor foreldre er deltagere i barnas opplæring. De fleste studiene tar utgangspunkt kvantitative data hvor det er benyttet standardiserte verktøy for å måle stressbelastning. Det foreligger langt færre kvalitative undersøkelser.
I denne studien har jeg ønsket å sette søkelyset på temaet foreldre til barn med autismespekterforstyrrelse og deres opplevelse av å delta på gruppeveiledning. For å besvare problemstillingen har jeg to forskningsspørsmål;
- Hvordan beskriver foreldre møte med andre foreldre i samme situasjon?
- Hvilken betydning har deltagelse ført til for hvordan de nå ser på eget foreldreskap? J
Jeg har valgt å gjennomføre kvalitative dybdeintervjuer og studien har fem informanter.
Forskningsdesignet er fenomenologisk – hermeneutisk tilnærming og jeg har valgt å bruke Interpretative Phenomenological Analysis (IPA) som analysemetode. Studien tar utgangspunkt i systemteori, sosialkonstruksjonisme samt aktuell teori og forskning knyttet til tema foreldre til barn med autismespekterforstyrrelse og gruppebehandling.
Analysen har ført frem to temaer;
1. I møte med andre
2. Foreldre og familieliv
Informantene i denne studien har vist at det finnes flere fellestrekk i opplevelsen av å delta på gruppebasert veiledning. Foreldre til barn med autismespekterforstyrrelse kan oppleve et krevende og ensomt foreldreskap, men i møte med andre kan denne opplevelsen reduseres. Informantene har hatt et godt utbytte av å lytte til andres historier og erfaringer. I etterkant av deltagelse opplever de en annerledes og tryggere foreldrerolle.
Funnene er diskutert i lys av relevant teori og aktuell forskning.
Tittelen på oppgaven min, «vi kom alene, men dro ikke alene» er et utsagn fra en tidligere deltager og oppsummerer det informantene har fortalt meg om deres møte med andre i denne konteksten.