Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorAschjem, Siril Cock
dc.date.accessioned2020-09-08T08:46:05Z
dc.date.available2020-09-08T08:46:05Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2676805
dc.description.abstractI denne kvalitative studien undersøkes foreldres erfaringer med terapi-prosessens påvirkning på egen autonomi innenfor behandlingsmetoden Parent Management Training-Oregon (PMTO). Problemstillingen har vært: «Hva sier foreldre om PMTO-terapiprosessens påvirkning på egen autonomi?» Fortolkende fenomenologisk analysemetode (IPA) ble benyttet for å belyse følgende forskningsspørsmål: • Hvordan erfarer foreldre i PMTO-behandling at deres egne refleksjoner, tanker, følelser, verdier og erfaringer om barneoppdragelse blir snakket frem? • Hvordan erfarer foreldre i PMTO-behandling at de selv er i «førersetet» av endringsarbeidet knyttet til sitt barn? • Hvordan erfarer foreldre at PMTO-behandlingen påvirket deres egen opplevelse av empowerment? Studien har foretatt kvalitative intervju av fem foreldre som alle hadde avsluttet PMTO i løpet av det siste året. Med en systemisk og sosialkonstruksjonistisk tilnærming til teori og epistemologi beskrives funnene innenfor fire dimensjoner: opplevelse av anerkjennelse og samarbeid, opplevelse av å være aktør i eget liv, opplevelse av myndiggjøring og opplevelse av takknemlighet. Undersøkelsen diskuterer det empiriske materialet ut fra tidligere aktuell forskning samt utvalgt teori med hovedfokus på teori om makt, autonomi, anerkjennelse og sosialkonstruksjonisme. Funn fra studien tyder på at informantene har entydige erfaringer med å bli møtt anerkjennende, av samskaping og likeverd med terapeuten. Foreldrenes opplevelse av selvbestemmelse, tilpasning av metoden og empowerment i foreldrerollene er andre dominerende funn. Studien tyder på at behandlingsmetoden ivaretok og fremmet foreldrenes autonomi. I studiens diskusjonskapittel drøftes begrepene makt, frihet og kompetanse opp mot studiens problemstilling og forskningsspørsmål.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherVID vitenskapelige høgskole. Diakonhjemmet Osloen_US
dc.subjectfamilieterapien_US
dc.subjectforeldreveiledningen_US
dc.subjectautonomien_US
dc.subjectmyndiggjøringen_US
dc.subjectmedvirkningen_US
dc.subjectParent Management Training-Oregon (PMTO)en_US
dc.titleAutonomi og foreldreskap. En kvalitativ studie av foreldres erfaringer med autonomistøtte i PMTO-behandlingen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.source.pagenumber105en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel