Autonomi og foreldreskap. En kvalitativ studie av foreldres erfaringer med autonomistøtte i PMTO-behandling
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2676805Utgivelsesdato
2020Metadata
Vis full innførselSammendrag
I denne kvalitative studien undersøkes foreldres erfaringer med terapi-prosessens påvirkning
på egen autonomi innenfor behandlingsmetoden Parent Management Training-Oregon
(PMTO). Problemstillingen har vært:
«Hva sier foreldre om PMTO-terapiprosessens påvirkning på egen autonomi?»
Fortolkende fenomenologisk analysemetode (IPA) ble benyttet for å belyse følgende
forskningsspørsmål:
• Hvordan erfarer foreldre i PMTO-behandling at deres egne refleksjoner, tanker, følelser,
verdier og erfaringer om barneoppdragelse blir snakket frem?
• Hvordan erfarer foreldre i PMTO-behandling at de selv er i «førersetet» av
endringsarbeidet knyttet til sitt barn?
• Hvordan erfarer foreldre at PMTO-behandlingen påvirket deres egen opplevelse av
empowerment?
Studien har foretatt kvalitative intervju av fem foreldre som alle hadde avsluttet PMTO i
løpet av det siste året.
Med en systemisk og sosialkonstruksjonistisk tilnærming til teori og epistemologi beskrives
funnene innenfor fire dimensjoner: opplevelse av anerkjennelse og samarbeid, opplevelse av
å være aktør i eget liv, opplevelse av myndiggjøring og opplevelse av takknemlighet.
Undersøkelsen diskuterer det empiriske materialet ut fra tidligere aktuell forskning samt
utvalgt teori med hovedfokus på teori om makt, autonomi, anerkjennelse og
sosialkonstruksjonisme.
Funn fra studien tyder på at informantene har entydige erfaringer med å bli møtt
anerkjennende, av samskaping og likeverd med terapeuten. Foreldrenes opplevelse av
selvbestemmelse, tilpasning av metoden og empowerment i foreldrerollene er andre
dominerende funn. Studien tyder på at behandlingsmetoden ivaretok og fremmet
foreldrenes autonomi.
I studiens diskusjonskapittel drøftes begrepene makt, frihet og kompetanse opp mot
studiens problemstilling og forskningsspørsmål.