• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • VID vitenskapelige høgskole
  • 7 Masteroppgaver / Master's Theses
  • Master i verdibasert ledelse / Master's Theses in Value Based Leadership
  • View Item
  •   Home
  • VID vitenskapelige høgskole
  • 7 Masteroppgaver / Master's Theses
  • Master i verdibasert ledelse / Master's Theses in Value Based Leadership
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Hvordan styre skuta i medvind og motvind? En kvalitativ studie om motivasjon hos barnevernledere

Hallem, Ann Turid
Master thesis
Thumbnail
View/Open
MasterAnnTuridHallemMAVERD2020.pdf (803.4Kb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/2672720
Date
2020
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master i verdibasert ledelse / Master's Theses in Value Based Leadership [207]
Abstract
Tema for denne studien er motivasjon hos barnevernledere. Konteksten er ledere i barnevernets førstelinjetjeneste, som er det samme som det kommunale barnevernet. Den kommuneale barneverntjenesten er det offentlige organet i Norge som har juridisk grunnlag til størst inngripen i menneskers liv, nemlig å frata foreldre deres barn. Fratagelse av omsorgen for et barn er også et at de mest følelsesladede tema i samfunnet, spesielt i disse dager hvor flere barnevernsaker behandles i menneskerettighetsdomstolen i Strasbourg. Det er også en kjensgjerning at barnevernet også sliter med høy arbeidsbelastning, stort sykefravær og høy turnover. Hensikten med studien er å utvikle en forståelse for hvilke faktorer som er viktige for at barnevernledere i den kommunale barneverntjenesten skal være motiverte fort at de skal bli værende i jobbene sine.

Problemstillingen er: Hva er det som motiverer førstelinjeledere i barneverntjenesten?

Forskningsspørsmålene har vært:

1. Hvorfor ønsker noen å bli barnevernleder? 2. Hvilke faktorer er viktige for at barnevernelder skal trives? 3. Hva er det som medvirker til at man eventuelt vurderer å slutte i stillingen som barneverneleder?

Med en fenomenologisk tilnærming til studien har jeg hentet informasjon fra praksisfeltet med fokus på hva som motiverer barnevernledere. Studien er en kvalitativ undersøkelse og data er innhentet ved intervju av seks informanter med erfaring fra seks ulike kommuner. Alle informantene var kvinner. Fire av informantene var fortsatt i stilling som barnevernleder, mens to av informantene hadde sluttet. En av informantene var i en prosess hvor hun vurderte å slutte i sin stilling som barnevernleder.

Motivasjonsteori er valgt som teoretisk grunnlag for analyse og drøfting. Sentrale funn i undersøkelsen viser at turnover-intensjonen hos barnevernledere er høy. Undersøkelsen viser også at mange av faktorer som er viktige for trivsel er de samme som medvirker til at man eventuelt vurderer å slutte om de ikke er tilstede.

Med utgangspunkt i resultater fra studien, vil jeg avslutningsvis si noe om studiens begrensninger og forslag til videre forskning.
Publisher
VID vitenskapelige høgskole. Diakonhjemmet Oslo

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit