Ledelse og verdiimplementering. En kvalitativ studie av fire barnevernsinstitusjonsledere
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2672716Utgivelsesdato
2020Metadata
Vis full innførselSammendrag
Denne oppgavens problemstilling er: Hva kan være ulike nyanser i hvordan institusjonsledere i norsk barnevern tenker om hvordan de best kan implementere organisasjonens kjerneverdier? For å svare på dette har jeg gjort en kvalitativ studie der jeg har intervjuet fire ledere for barnevernsinstitusjoner. De transkriberte intervjuene er analysert ut fra en hermeneutisk-fenomenologisk analysemetode. Funnene er drøftet i lys av tidligere forskning om lederes identifikasjon med organisasjonens verdier, ledelse ut fra mål og visjoner, rekruttering og ulike situasjoner for verdiarbeid. Min helhetsforståelse av informantenes arbeid med implementering av institusjonens kjerneverdier er at arbeidet må skje ved regelmessighet, kontinuitet og gjentakelse. Det må både arbeides med direkte bevisstgjøringsarbeid, og gjennom at det synliggjøres i praksis gjennom ledernes adferd og i det daglige arbeidet med konfliktløsning, tilbakemeldinger og i alle møter i institusjonen. Mine informanter viser ulike nyanser i hvordan de tenker gjennom å framheve ulike ting i sine svar. Like viktig er at de framhever en rekke ulike aspekter ved godt implementeringsarbeid som lederens identitet og identifikasjon med kjerneverdiene, med lederen som god rollemodell for de ansatte, med lederens evne til å kombinere verdier, visjoner og mål, med rekruttering, systematisk opplæring, god sosialisering, med regelmessig og vedvarende innsats. Denne masteroppgaven startet med min undring over at fire ukers intensiv opplæring i organisasjonens kjerneverdier ikke var nok til å få til en god implementering. Denne undersøkelsen har vist meg at institusjonsledere i norsk barnevern tenker mye mer nyanser om verdiimplementering, og at god implementering er en veldig omfattende og tidkrevende prosess.