Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBerg-Olstad, Ingeborg
dc.contributor.authorKlette, Trine
dc.date.accessioned2020-01-06T14:29:53Z
dc.date.available2020-01-06T14:29:53Z
dc.date.created2019-12-03T20:17:10Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.citationSykepleien Forskning. 2019, 14 .nb_NO
dc.identifier.issn1890-2936
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2635007
dc.description.abstractBakgrunn: Et godt tidlig samspill har stor betydning for barns utvikling og tilknytning til sine foreldre. Utvikling av den grunnleggende tilknytningen skjer i løpet av barnets første leveår. Det er derfor viktig med tidlig innsats for å avdekke utfordringer. På helsestasjonen har helsesykepleieren en unik mulighet til å vurdere det tidlige samspillet. Hensikt: Hensikten med studien var å beskrive helsesykepleieres vurderinger av tidlig samspill mellom spedbarn og foreldre. For å få svar på dette og få økt forståelse for praksis, stilte vi spørsmål om hvilke observasjoner som blir gjort, hva helsesykepleieren gjør med vurderingene, og hvordan rammebetingelser påvirker handlingene. Denne kunnskapen vil være til nytte for helsesykepleiere i praksis og fagutviklingen deres. Den vil også være nyttig for dem som har ansvaret for å organisere tjenesten. FAGFELLEVURDERT FORSKNING Helsesykepleieres vurderinger av tidlig samspill mellom spedbarn og foreldre Tidlig samspill spedbarn Helsesøster Helsesykepleier kvalitativ metode Sammendrag Helsesykepleier Helsetjenesten for barn og unge, Rygge kommune Førsteamanuensis Fakultet for helsefag, VID vitenskapelige høgskole Forfattere Ingeborg Berg-Olstad Trine Klette Metode: Vi benyttet kvalitative, individuelle intervjuer som vi analyserte i henhold til Tjoras stegvis-deduktive induktive metode. Resultater: Resultatene tyder på at helsesykepleieres vurdering av tidlig samspill inneholder en kompleksitet av observasjoner, handlinger og rammer for handlingene. Helsesykepleieren gjør erfaringsbaserte og relevante observasjoner, men de er ikke satt i et klart system med anerkjente metoder. Det ser ut som om helsesykepleiernes handlinger er avhengig av kommunens tilbud og rammebetingelser. Faglig oppdatering blir ikke prioritert, og tverrfaglig samarbeid oppleves som personavhengig. Konklusjon: For å kunne forbedre vurderingen av det tidlige samspillet mellom barn og foreldre er det behov for mer systematisk og strukturert arbeid på flere plan.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNorsk sykepleierforbundnb_NO
dc.subjecttidlig samspillnb_NO
dc.subjectspedbarnnb_NO
dc.subjecthelsesøstrenb_NO
dc.subjecthelsesykepleierenb_NO
dc.subjectkvalitativ metodenb_NO
dc.titleHelsesykepleieres vurderinger av tidlig samspill mellom spedbarn og foreldrenb_NO
dc.typeJournal articlenb_NO
dc.typePeer reviewednb_NO
dc.description.versionpublishedVersionnb_NO
dc.rights.holderOpen Accessnb_NO
dc.source.pagenumber1-19nb_NO
dc.source.volume14nb_NO
dc.source.journalSykepleien Forskningnb_NO
dc.identifier.doi10.4220/Sykepleienf.2019.78531
dc.identifier.cristin1756276
cristin.unitcode251,3,0,0
cristin.unitnameFakultet for helsefag
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel