Helsesykepleieres vurderinger av tidlig samspill mellom spedbarn og foreldre
Journal article, Peer reviewed
Published version
View/ Open
Date
2019Metadata
Show full item recordCollections
- Artikler / Articles [1198]
- Publikasjoner fra CRIStin [1148]
Abstract
Bakgrunn: Et godt tidlig samspill har stor betydning for barns utvikling og tilknytning til sine foreldre. Utvikling av den grunnleggende tilknytningen skjer i løpet av barnets første leveår. Det er derfor viktig med tidlig innsats for å avdekke utfordringer. På helsestasjonen har helsesykepleieren en unik mulighet til å vurdere det tidlige samspillet.
Hensikt: Hensikten med studien var å beskrive helsesykepleieres vurderinger av tidlig samspill mellom spedbarn og foreldre. For å få svar på dette og få økt forståelse for praksis, stilte vi spørsmål om hvilke observasjoner som blir gjort, hva helsesykepleieren gjør med vurderingene, og hvordan rammebetingelser påvirker handlingene. Denne kunnskapen vil være til nytte for helsesykepleiere i praksis og fagutviklingen deres. Den vil også være nyttig for dem som har ansvaret for å organisere tjenesten. FAGFELLEVURDERT FORSKNING Helsesykepleieres vurderinger av tidlig samspill mellom spedbarn og foreldre Tidlig samspill spedbarn Helsesøster Helsesykepleier kvalitativ metode Sammendrag Helsesykepleier Helsetjenesten for barn og unge, Rygge kommune Førsteamanuensis Fakultet for helsefag, VID vitenskapelige høgskole Forfattere Ingeborg Berg-Olstad Trine Klette
Metode: Vi benyttet kvalitative, individuelle intervjuer som vi analyserte i henhold til Tjoras stegvis-deduktive induktive metode.
Resultater: Resultatene tyder på at helsesykepleieres vurdering av tidlig samspill inneholder en kompleksitet av observasjoner, handlinger og rammer for handlingene. Helsesykepleieren gjør erfaringsbaserte og relevante observasjoner, men de er ikke satt i et klart system med anerkjente metoder. Det ser ut som om helsesykepleiernes handlinger er avhengig av kommunens tilbud og rammebetingelser. Faglig oppdatering blir ikke prioritert, og tverrfaglig samarbeid oppleves som personavhengig.
Konklusjon: For å kunne forbedre vurderingen av det tidlige samspillet mellom barn og foreldre er det behov for mer systematisk og strukturert arbeid på flere plan.