• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • VID vitenskapelige høgskole
  • 7 Masteroppgaver / Master's Theses
  • Master i verdibasert ledelse / Master's Theses in Value Based Leadership
  • View Item
  •   Home
  • VID vitenskapelige høgskole
  • 7 Masteroppgaver / Master's Theses
  • Master i verdibasert ledelse / Master's Theses in Value Based Leadership
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Anerkjennelse – en relasjonell prosess. En kvalitativ studie i hjemmesykepleien

Bostad, Malene
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Masteroppgave2019MaleneBostad.pdf (1.201Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2618992
Date
2019
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master i verdibasert ledelse / Master's Theses in Value Based Leadership [207]
Abstract
Tema for denne studien er anerkjennelse. Hensikten er å utvide forskningsfeltet ved å belyse fenomenet fra et medarbeiderperspektiv. Studien er en kvalitativ studie der individuelle semistrukturerte intervju er gjennomført med til sammen syv sykepleiere i hjemmesykepleien. Studien forsøker å besvare problemstillingen «hvordan forstår sykepleiere i hjemmesykepleien fenomenet anerkjennelse, og hvilken betydning kan anerkjennelse fra nærmeste leder ha for dem?».

Hovedfunnet er en forklaringsmodell til prosessen som foregår når anerkjennelse oppstår. Prosessen starter med et eller flere behov hos mottakeren. Behovene er individuelle og situasjonsavhengige. Tid og ekthet er funnet som forutsetninger for anerkjennelse. Manglende tilstedeværelse av forutsetningene kan bli til hindringer for anerkjennelse. Dersom forutsetningene er tilstede, og behovene blir møtt, oppstår det et subjekt-til-subjekt-møte, som videre kan føre til anerkjennelse. Med bakgrunn i studiens funn kan anerkjennelse konkluderes med å være en svært fintfølende og komplisert prosess. Verbal og non-verbal anerkjennelse er generelle anerkjennelsesmåter og uavhengige av relasjon mellom subjektene. Sykepleierne vurderer anerkjennelse fra brukere som mer verdifull enn anerkjennelse fra leder og kollegaer. Lederspesifikke anerkjennelsesmåter er avdekket som det å gi ansvar og oppgaver, tilstedeværelse og konstruktiv håndtering av konflikter og feil. Ikke-anerkjennende lederadferd er avdekket som å gi medarbeiderne for mye ansvar eller for mange oppgaver, samt «bortvendt» og unnvikende ledelse. En ikke-anerkjennende leder kan være helseskadelig for sine medarbeidere. Ledere i hjemmesykepleien som ønsker å være anerkjennende må kjenne til arenaene der sykepleierne opplever anerkjennelse, og bidra til å legge til rette for at sykepleierne kan oppleve de verdifulle anerkjennende møtene.
Publisher
VID vitenskapelige høgskole. Diakonhjemmet Oslo

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit