dc.description.abstract | Tema for denne avhandlingen er relasjon mellom leder og medarbeider, sett fra medarbeiderens perspektiv.
Problemstillingen er: Hvilken betydning har relasjon til leder for medarbeiderens trivsel? Videre følger forskningsspørsmål som søker svar på hvordan leder kan bidra til medarbeiderens opplevelse av henholdsvis mestring, trygghet og anerkjennelse.
Studien tar utgangspunkt i at ledelse utøves i samspill mellom leder og medarbeider, men at det er lederen som har det overordnede ansvaret. Det vises også til at det er lederens emosjonelle intelligens som langt på vei er bestemmende for klimaet i relasjonen. Ledelse er komplekst og omhandler både administrasjon, kultur, kommunikasjon og relasjon.
Det teoretiske utgangspunktet for denne avhandlingen er relasjonell ledelse. Videre benytter jeg meg av begreper som emosjonell intelligens, sosiale behov og har fokus på viktigheten av refleksjon. Leader-Exchange-Theory og High Quality Connection blir benyttet som teoretisk grunnlag for å redegjøre for det som skjer i dyaden mellom leder og medarbeider.
Studien har en kvalitativ tilnærming og data har blitt innhentet gjennom 6 semistrukturerte dybdeintervjuer. Informantene var alle ansatt i tilnærmet full stilling i med minst én leder over seg.
Undersøkelsen viser at relasjon til leder har en avgjørende betydning for medarbeiderens trivsel, og at lederen i tillegg er i en suveren posisjon for å bidra til at medarbeiderne opplever mestring, trygghet og anerkjennelse. Videre viser studien at alle komponentene; trivsel, mestring, trygghet og anerkjennelse er avhengige av at det er tillit i relasjonen. Tillit er avgjørende for en opplevelse av at relasjonen er god, og dermed for at medarbeideren skal oppleve trivsel. Videre er tillit avgjørende for å oppleve anerkjennelsen som ekte. Også opplevelsen av trygghet og mestring affiseres av tillitsforholdet i relasjonen til leder. | nb_NO |