Kvalitet veiledning i praksis. Hvilke faktorer kan fremme/hemme kvalitet praksisveiledningen av vernepleierstudenter?
Abstract
Bakgrunn : Flere sentrale styringsdokumenter har satt praksisstudier på agendaen, med målet om å øke kvaliteten og samarbeidet mellom de forskjellige aktørene som er sentrale i praksisstudiene.
Problemstilling : Vi ønsker i denne studien å se nærmere på : Hvilke faktorer kan fremme/hemme kvaliteten på praksisveiledningen av vernepleierstudenter?
Metode : Gjennom kvalitativ metode har vi intervjuet åtte praksisveiledere. Informasjonen fra intervjuene ble analysert ved hjelp av Tjora sin stegvis.deduktiv induktiv (SDI) metode.
Resultat : Datamaterialet som ble innhentet er fordelt i 4 ulike grupperinger (forbedring, rammer, tilrettelegging og gevinster).
Drøfting : Vi valgte å utvikle en 4-akset "matrise" (en prosess for å kvalitetssikre praksisveiledning) for å illustrere resultatene i metaperspektiv.
Konklusjon : Utfra datamaterialet tenker vi at praksisveiledning har behov for forankring i ledelsen og at kommunen må satse på en økt kunnskapsheving gjennom en formell veilederutdanning. Høgskolen må derimot tilby dette utdanningstilbudet, og satse på et videre samarbeid med kommunene.