Hvilke faktorer påvirker integrering av thailandske elever i møte med det norske samfunnet?
Master thesis
Submitted version
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2585026Utgivelsesdato
2018-12Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne masteroppgaven omhandler hvordan thailandske elever opplever integrering i norsk skole og i samfunnet for øvrig. Forfatteren, Pilaipon Kristoffersen, ser på seg selv som en aktør i denne prosessen. Det likevel ikke hennes kontekst, i Sandnes og Sola, som utforskes. Alle de sju elevene, som er i fokus, bor på Østlandet og de fleste andre informanter bor også der.
Oppgaven forsøker å se på de aktuelle elevene sin integrering som en del av en større helhet. Elevens kontekst i Thailand og særlig i Norge er dels utforsket. Elevenes er i fokus gjennom hele oppgaven, men også mødre og tospråklige lærere kommer til orde. Ulike roller og samarbeid mellom ulike aktører er forsøkt beskrevet. Oppgaven inneholder også en presentasjon thailandsk skolevirkelighet og læreplan, og en gjennomgang at særlige aktuelle sider ved norske læreplaner.
Studien benytter kvalitative metoder, og det er vanskelig å trekke konklusjoner som generaliseres til andre. Datamaterialet omfatter for få informanter, og det er mye ulikhet mellom informantene. Likevel er det mange av funnene som samsvarer med relevant teori og det finnes noen generelle tendenser. Det tydeligste funnet var at alle informantene kunne fortelle at de opplevde ulike former for ensomhet og at det da var særlig vanskelig å være en del av det norske samfunnet. Det var altså slik at alle informantene i noen grad kjente seg alene og at dette gjorde jobben, læringen og integreringen mer utfordrende. Oppgaven inneholder også fortellingen om «Elev 6», som ser ut til å lykkes bra. Denne eleven opplever at ulike aktører samarbeider om og med henne. Kontakt, gjensidig forståelse og samarbeid ser ut til å være suksessfaktorer.
De mange historiene som er datagrunnlaget for oppgaven kan ligne på historier andre kjenner. Selv om alle informanter er grundig anonymisert kan forhåpentligvis elementer fra disse historiene by på ulike grader av gjenkjennelse hos leseren. Muligens kan analysen og teorien bidra til å kaste nytt lys over leserens oppfatning av seg selv og andre en har møtt i liknende situasjoner.
Beskrivelse
Master's thesis MIKA. VID Specialized University, Stavanger, December 2018