Verdien av ledelse. Om hvordan verdier preger ledelse i Den norske kirke og hvordan dette henger sammen med kirkens offisielle verdier
Abstract
Tema for denne masteroppgaven er hvordan verdier preger ledelse i Den norske kirke og hvordan dette henger sammen med kirkens offisielle verdier. Problemstillingen er Hvordan preger verdier ledelsespraksis til proster og kirkeverger i Den norske kirke? Studien tar utgangspunkt i teori om verdier for og verdier i praksis, og det er ikke kjent at andre har brukt samme teorigrunnlag i empiriske undersøkelser tidligere. Verdier for praksis er de verdiene man vedtar eller tror ligger til grunn for egen eller organisasjonens praksis mens verdier i praksis er de verdiene som kan identifiseres gjennom inkluderende prosesser og gransking av praksis (Aadland & Askeland, 2017). Studien omfatter to grupper ledere i, og det er kartlagt hva som er verdier for praksis, analysert hva som er deres verdier i praksis og gjort en sammenligning av ledernes verdisett med kirkens offisielle kjerneverdier. Til slutt er det påvist likheter og ulikheter mellom ledergruppene. Studien er gjort ved hjelp av kvalitative forskningsintervju og dokumentanalyse med en abduktiv tilnærming. Studien viser få spor av systematisk verdiarbeid blant disse ledergruppene og delvis samsvar mellom verdier for og verdier i praksis. Bare i begrenset omfang er det funnet sammenheng med Dnks kjerneverdier, og sammenhengen kan mer tilskrives egenskaper ved kjerneverdiene enn deres gjennomslag i organisasjonen. Til sist har jeg funnet bekreftelser på utviklingstrekk i rolleforståelsen som leder i sammenligningen mellom proster og kirkeverger. Det er også funn som tyder på at profesjonstilknytning har betydning for prosters tilnærming til lederrollen. Resultatene er drøftet og mulige praktiske konsekvenser er omtalt. Studiens begrensninger og forslag til videre forskning er også presentert.