Hvordan kan minner skape relasjoner mellom fortid, nåtid og fremtid hos barn/unge som har mottatt oppfølging fra barnevernet?
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2569776Utgivelsesdato
2018Metadata
Vis full innførselSammendrag
I denne masteroppgaven i familieterapi og systemisk praksis, har jeg ønsket å finne svar på følgende problemstilling: Hvordan kan minner skape relasjoner mellom fortid, nåtid og fremtid hos barn/unge som har mottatt oppfølging fra barnevernet?
Dette er en kvalitativt studie, hvor data er samlet inn gjennom bruk av metoden memory-work (minnearbeid). Gjennom et kollektivt intervju snakket jeg med tre informanter over 18 år, som har mottatt oppfølging fra barnevernet. Før dette intervjuet, ble informantene bedt om å oversende et skriftlig minne med følgende trigger: «En julefeiring fra barndommen jeg aldri vil glemme». Dette minnet dannet utgangspunkt for det kollektive intervjuet. Datamaterialet er transkribert og utgjør materialet i analysen