Gjør etisk refleksjon de ansatte mer innovative? En kvalitativ studie av personalets og ledernes erfaring med etisk refleksjons i praksis
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2452821Utgivelsesdato
2017Metadata
Vis full innførselSammendrag
Temaet for oppgaven er etisk refleksjon. Problemstillingen er: Kan etisk refleksjon bidra til innovasjon i helse og omsorgstjenesten?
Studien er en kvalitativ undersøkelse, og data som er samlet inn tar utgangspunkt i individuelle intervjuer med seks deltakere fra tre kommuner. Deltakerne er rekruttert som strategisk utvalg. Funnene beskriver erfaringer med etisk refleksjon som verktøy for tjenesteutvikling i kommuner som praktiserer dette systematisk. Teorier om læring, motivasjon, kreativitet og verdibevissthet er rammen for oppgaven. Etisk refleksjon kan forstås som et fellesskap preget av trygghet og tillit. Etikken gir et språk og dialog er en viktig metode til erkjennelse. Etisk refleksjon som læringsverksted kan forstås som at det er spennende og nyttig å lytte til andre, dele ideer, kunnskaper og erfaringer. Helhetsforståelsen samles i utsagnet: Etisk refleksjon skaper et rom for kreativitet, modige og bevisst valg. Begrepet beskriver en komplisert sammenheng mellom brukernes mål og tjenestenes rasjonelle, moralske og praktiske aspekt. I dette møte, eller mellomrommet, kan det skapes noe kreativt, nytt og originalt. Men det oppstår også situasjon hva angår valg. Etisk refleksjons kan føre til at grunnlaget for tjenesteutvikling og innovasjon bedres, fordi valg blir bevisstgjort og reflektert. Praktisk betydning for ledelse knytter seg til leder som kulturskaper og tilrettelegger for etikk, kreativt miljø og innovasjon. Mening skapes blant annet gjennom sosiale prosesser om verdier og etisk refleksjon - som begge er av sentrale virkemidler i verdibevisst ledelse.