Quality time med leder. En studie av helsefagarbeideres erfaringer med medarbeidersamtaler
Abstract
Tema i denne studien er medarbeidersamtalen. Gjennom denne undersøkelsen ønsket jeg å finne ut av hvilken nytteverdi medarbeidersamtalen har for helsefagarbeidere i hjemmetjenesten. For å kunne svare på problemstillingen valgte jeg en kvalitativ tilnærming, og gjennomførte åtte semistrukturerte intervjuer med helsefagarbeidere i hjemmetjenesten i Oslo kommune.
De viktigste funnene fra intervjuene var at informantene opplevde lite struktur rundt forberedelser, gjennomføring og oppfølging av medarbeidersamtalen. Selv om informantene ikke opplevde det litteraturen, og da særlig Mikkelsen (2002), trekker frem som viktig for å gjennomføre en god medarbeidersamtale setter alle informantene pris på samtalen og vil gjerne gjennomføre den med sin leder. Helsefagarbeiderne vil ha en litt uformell samtale uten for mange skjemaer og mye struktur. De vil ha en samtale der de kan snakke om det de har på hjertet. Alle informantene bekrefter Kuvaas og Dyviks (2016) funn om at relasjon påvirker medarbeidersamtalen. De trekker det så langt at de også mener at medarbeidersamtalen er et viktig sted for å bygge relasjon med leder. Informantene har behov for å bygge relasjon og et av de høyeste ønskene er å få tilbakemeldinger. De ønsker både ris og ros, og blir motiverte av å jobbe med forbedring gjennom året. Medarbeidersamtalen er en viktig arena for informantene, da den er en av de få mulighetene de har til å prate ansikt til ansikt med leder. Informantene har et ønske om å bidra til utvikling av avdelingen og synes det er fint å kunne komme med tilbakemeldinger til leder i samtalen. Informantene i denne studien opplever at medarbeidersamtalen har en høy grad av nytteverdi for dem