Verdier på veggen, i veggene eller i veien? En kvalitativ studie av verdiers betydning i rekruttering og onboarding i ideelle, humanitære organisasjoner
Abstract
Tema for denne studien er verdiers betydning. Konteksten er ideell, humanitær sektor. Rammen er rekruttering og onboarding. Hensikten er å utvikle dypere forståelse for verdier som fenomen i en sektor med særlige kjennetegn.
Problemstillingen er:
Hvilken betydning har verdier i rekruttering og onboarding av nye medarbeidere i ideelle, humanitære organisasjoner?
Studien er en kvalitativ undersøkelse. Data er hentet fra åtte informanter i fire organisasjoner; fire HR-ledere og fire nyansatte.
Empirien forstås i lys av tidligere forskning og relevant teori. Rekrutterings- og onboardingsprosessen er rammet inn av Feldmans tre stadier for organisasjonssosialisering (1981). En tredelt verdisystem; formål, kjerneverdier og organisasjonens verdier er spesielt tilpasset sektoren. Sentrale verdiperspektiver er teorien om Person-Organisation fit (Carless 2005) og Argyris og Schöns handlingsteori om uttrykte verdier og bruksverdier (1996).
Sentrale funn er at verdier i liten grad blir adressert i rekrutteringsprosessen. Medarbeidernes engasjement for formålet fremstår som det sterkeste verdiuttrykket. Kjerneverdiene er lite betydningsfulle, kanskje mindre enn i andre sektorer, selv om en opplevelse av verdimatch; Person-Organisation fit fremstår vesentlig for en god rekruttering.
Samsvaret mellom uttrykte verdier og bruksverdier fremstilles på tre måter: Verdier i veggene indikerer høy grad av samsvar mellom uttrykte og praktiserte verdier. Verdier på veggen indikerer at organisasjonens verdier uttrykkes, men i mindre grad praktiseres. Verdier i veien peker på at bruksverdiene fremstår sterkere enn, og avviker fra, de uttrykte verdiene.
HR fremstår som verdieiere, mens organisasjonens ledere er de reelle verdibærere.
Med utgangspunkt i studiens resultater diskuteres avslutningsvis noen oppfordringer til sektoren og forslag til fremtidig forskning.