dc.description.abstract | Denne kvalitative intervjustudien fører oss inn i hvordan en virksomhetsleder, tre mellomledere og
tre medarbeidere forstår og beskriver sin praksis ut fra den kommunens kjerneverdien troverdighet.
Dette ses i sammenheng med hvilke forventninger som uttales i kommunens offisielle ledelse- og
styringsdokumenter og i intervju med etikkansvarlig; HR-sjefen.
Forventningene til ledelse og styring i kommunen legger til grunn at ledere skal oppfylle mål- og
resultatstyringens intensjoner om forventet effektivitet og kontinuerlig forbedring. Samtidig har
kommunen et uttalt fokus på verdiene åpenhet, gjensidig respekt og troverdighet. Arbeidet med
bevisstgjøring og etterlevelse av verdier sender signaler om at kommunen fokuserer på det
menneskelige perspektivet, der transformasjonsledelse og situasjonsbestemt ledelse skal legges til
grunn for lederpraksis.
Med bakgrunn i dette har jeg valgt problemstillingen: «Hvordan følges den uttalte verdien
troverdighet opp i praksis av ledere og medarbeidere i en kommunal virksomhet?». | nb_NO |