Browsing Diakonissehjemmets høgskole - historiske publikasjoner by Title
Now showing items 35-53 of 53
-
Om forskjellen på spiritualitet og religiøsitet - å kunne skjelne mellom åndene
(Journal article, 2006) -
Overbevisning og anger over utdannings- og yrkesvalg blant nyutdannede sykepleiere
(Arbeidsnotat Diakonissehjemmets høgskole;1/2005, Working paper, 2005)ENGLISH SUMMARY Conviction and regret related to the choice of education and profession among new graduated registered nurses (RNs) in Norway. This paper focuses on the attitudes of new graduate RNs in Norway ... -
Pårørendes opplevelse av politiassistert tvangsinnleggelse i psykiatrisk institusjon.
(Fou-rapport Diakonissehjemmets høgskole;2/2006, Research report, 2006-01-26)Dette prosjektet formidler pårørendes opplevelse av politiassistert tvang i forbindelse med innleggelse i psykiatrisk institusjon. Deres erfaringer er formidlet gjennom anonyme skriftlige fortellinger. Fortellingene er ... -
Psykiatripraksis for sykepleierstudenter - fra institusjon til åpen omsorg
(Fou-rapport Diakonissehjemmets høgskole;2/2000, Research report, 2000)Rapporten beskriver erfaringer fra planlegging og gjennomføring av psykiatripraksis for sykepleierstudenter i åpen omsorg i kommunehelsetjenesten. -
Psykosyntese. En skisse
(Publikasjon (Diakonissehjemmets høgskole);8-1996, Working paper, 1996) -
Rapport problembasert læring 2.studieår, studieåret 1996/97
(Publikasjon Diakonissehjemmets høgskole;1/1997;, Report, 1997) -
Senter for Livsmestring – Omsorg for hele mennesket
(Journal article, 2006)Intervju med Øystein Elgen, prosjektleder og psykiater. -
Sjelesorg i sjukepleien
(Journal article, 2005) -
Sjukepleiaren som sjelesørgar. Kompetanse, integritet, utfordringar i praksis
(Journal article, 2005) -
Skriving av fagtekster.
(Diakonissehjemmets høgskole;Småskrift;2/2006, Research report, 2006)Denne rapporten beskriver gjennomføringen av et skriveprosjekt i første studieår ved sykepleierutdanningen ved Diakonissehjemmet høgskole studieåret 2004/05. Hensikten med prosjektet er å få erfaring med hvordan studenter ... -
Temaprosjekter i sykepleierutdanningen - beskrivelse av opplegg og refleksjoner over etiske problemstillinger. Rapport fra et FOU-prosjekt i 3. årsavsnitt
(Publikasjon Diakonissehjemmets høgskole;2/1997, Report, 1997)Rapporten beskriver erfaringer som er gjort med temaprosjekter for studenter ved sykepleierutdanningens 3. år. Det gis en beskrivelse av det praktiske opplegget, og rapporten drøfter i særlig grad de etiske problemstillinger ... -
Teologi som veiviser i sykepleie. Hvordan kan det være kristen påvirke det å være sykepleier?
(Journal article, 2005) -
Trivsel eller mistrivsel som sykepleier? Hva er sykepleiere mest og minst fornøyd med i jobbene sine?
(Arbeidsnotat Diakonissehjemmets høgskole;2/2005, Working paper, 2005)Dette arbeidsnotatet oppsummerer empirien i prosjektet ”Betingelser for trivsel blant sykepleiere på sykehus, sykehjem og i hjemmesykepleien.” Hvordan trives sykepleiere i jobbene sine de første årene etter endt ... -
Veiledningshefte i skriving av individuell fordypningsoppgave i sykepleie
(Fou-rapport Diakonissehjemmets høgskole;2/2004, Others, 2004)Siktemålet med dette heftet er tredelt. For det første tror vi det kan være nyttig med en viss repetisjon knyttet til det å skrive en fagoppgave, selv om dette har vært tema også tidligere i utdanningen. For det andre kan ... -
Yrkesdeltakelse og jobbpreferanser blant nyutdannede sykepleiere ett år etter endt sykepleieutdanning
(Fou-rapport Diakonissehjemmets høgskole;4/2004, Research report, 2004)Bakgrunn og problemstillinger: Utdanningskapasiteten innenfor sykepleie har vært økende på grunn av stor etterspørsel etter sykepleiere i det norske helsevesenet. Artikkelen fokuserer på avkastningen av myndighetenes ... -
Å bli sett betyr så mye når du har det vondt og er avhengig av andre
(Journal article, 2007) -
Å lære gjennom å skrive: prosessorientert gruppebasert skriveopplæring i sykepleieutdanningen.
(Småskrift;1/2006, Research report, 2006-03)I rapporten som her foreligger, tar jeg utgangspunkt i erfaringene fra skriveprosjektet i 2002 i det jeg fremhever de mulighetene som ligger i prosessorientert gruppebasert skriving. Jeg erfarte at læringsformen, som blant ... -
Å overleve følelsesmessig i ein travel og krevjande kvardag
(Journal article, 2007)