Å lære gjennom å skrive: prosessorientert gruppebasert skriveopplæring i sykepleieutdanningen.
Research report
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/278048Utgivelsesdato
2006-03Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
I rapporten som her foreligger, tar jeg utgangspunkt i erfaringene fra skriveprosjektet i 2002 i det jeg fremhever de mulighetene som ligger i prosessorientert gruppebasert skriving. Jeg erfarte at læringsformen, som blant annet innebærer at studentene gir hverandre gjensidig tilbakemelding på tekster, på en positiv og dynamisk måte utviklet studentenes evne til skriftlig formidling av sykepleiefaget. Studentene syntes også å få større bevissthet i forhold til sitt faglige ståsted, de inspirerte hverandre til å tilegne seg fagstoff, og de fikk større trygghet i det å fremme egne meninger og fagforståelse. Slik utviklet de også sin yrkesetiske og sosiale kompetanse. Ut fra disse erfaringene hevder jeg at prosessorientert gruppebasert skriveopplæring har sin rettmessige plass i bachelorutdanningen i sykepleie.