Videreutdanningen i psykisk helsearbeid i en reformtid
Peer reviewed, Journal article
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/98811Utgivelsesdato
2007Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Artikler / Articles [1070]
Sammendrag
Høgskolene er inne i en reformtid hvor målet for mange av dem er å bli universiteter eller vitenskapelige høgskoler. Dette krever ressurser, tid og holdningsendringer. Denne artikkelen belyser de utfordringene som Videreutdanningen i psykisk helsearbeid blir stilt overfor i denne prosessen. Utdanningen har eksistert i 10 år. Rammeplanen er sterkt influert av idealene i St.meld. 25 «Åpenhet og helhet» (1996–97) og Opptrappingsplanen for psykisk helse (1996–2008). Følgende forhold vil bli belyst: Videreutdanningenes fremtidige eksistens. Praksisfeltets behov for kompetanse. Holdninger på høgskolene i en utdanningsreformtid.
(Engelsk sammendrag: The Continuing Education in Mental Health Work in a Time of Educational Reforms.
The university colleges in Norway are entering a time of reforms, due to the demands from the education reform «Kvalitetsreformen». The process of changing many of the university colleges into universities has many supporters - a process in which master- and Ph.D-programs will become natural parts of the education offered. This article considers some of the challenges that will have to be dealt with in this process, regarding the existing Videreutdanning i psykisk helsearbeid, Continuing Education in Mental Health Work.)