Diakonen og skjønnlitteraturen - faglige følgesvenner?
dc.contributor.author | Storrusten, Anne | |
dc.date.accessioned | 2013-09-26T11:17:49Z | |
dc.date.available | 2013-09-26T11:17:49Z | |
dc.date.issued | 2013-09-26 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/98112 | |
dc.description.abstract | I denne oppgaven prøver jeg å finne ut av om lesing av skjønnlitteratur om traumatisk krise kan styrke empati og handlingskompetanse i praktisk diakoni. For å finne ut av dette har både tekstanalyse og hermeneutikk vært vesentlige arbeidsmetoder. Etter å ha påvist kløfter og problemstillinger i diakoni såvel som i samfunn, spør jeg om skjønnlitteratur har evnen til å bygge bro over kløfter og til og med fungere som del av en pakt mellom menneskets ulike deler. En sammenlignende forskning hvor man undersøkte en mulig sammenheng mellom fenomener beskrevet i henholdsvis psykologi og skjønnlitteratur, viste en svært høy grad av overlapping mellom fenomener i psykologi og den valgte skjønnlitteraturen. Etter dette viste skjønnlitteraturen sin evne til å åpne og utvikle leserens indre verden. | no_NO |
dc.language.iso | nob | no_NO |
dc.subject | studentarbeider | no_NO |
dc.subject | diakoni | no_NO |
dc.subject | skjønnlitteratur | no_NO |
dc.subject | kriser | no_NO |
dc.subject | empati | no_NO |
dc.subject | handlingskompetanse | no_NO |
dc.subject | diakonalt abeid | no_NO |
dc.title | Diakonen og skjønnlitteraturen - faglige følgesvenner? | no_NO |
dc.type | Master thesis | no_NO |
dc.source.pagenumber | 80 s. | no_NO |