Browsing 7 Masteroppgaver / Master's Theses by Subject "VDP::Samfunnsvitenskap: 200"
Now showing items 1-20 of 89
-
Andrespråksopplæring i et literacy-perspektiv : Integrert språk- og fagopplæring i innføringsklasser på ungdomstrinn
(Master thesis, 2019-12)Studien svarer på ønsket til andrespråksforsker, Jim Cummins (2018, s. 18) om mer kvalitativ forskning på innovativ undervisning av flerspråklige elever. Videre relaterer studien til årets PISA-rapport (Schleicher, 2019, ... -
«Åh, den snakker sånn som mamma" : pedagogers erfaringer med bruk av det digitale verktøyet PENpal i flerspråklige barnegrupper
(Master thesis, 2018-05)Formålet med denne studien var å få kunnskap om hvilke erfaringer pedagoger gjør seg med bruk av det digitale verktøyet PENpal. Jeg var interessert i hvordan pedagogene introduserte og tok i bruk dette verktøyet i flerspråklige ... -
Barn som nasjonsforvandlere : hvordan store mål realiseres på et barnesenter i Tanzania
(Master thesis, 2017-05) -
Barnevernansattes erfaringer med videreutdanningen Minoritetskompetanse i barnevernet : «Altså det er ikke der ute, det er her inne»
(Master thesis, 2021-05)Temaet for denne studien er interkulturell kompetanse i barnevernet. Konteksten er barnevernansatte i kommunal barneverntjeneste, som gjennomførte videreutdanningen «Minoritetskompetanse i barnevernet» studieåret 2019/2020. ... -
Barnevernsansatte i møte med krysskulturelle gutter som utsettes for negativ sosial kontroll : En kvalitativ studie
(Master thesis, 2023-05)Denne studien utforsker barnevernsansattes oppfattelse av fenomenet «negativ sosial kontroll», og retter søkelyset på barnevernsansattes tilnærming i arbeidet for å hjelpe krysskulturelle gutter som utsettes for dette. ... -
Betydningen av vertslandets veileder i utvekslingspraksis : Norske sykepleierstudenter i Tanzania
(Master thesis, 2019-05)I denne oppgaven presenteres en studie av norske sykepleiestudenter i praksis på Tanga Intercultural Competence Centre (TICC) i Tanzania. Hovedtema er hvordan studenten opplever praksisveiledningen når den foregår av ... -
Biokulturelt mangfold som paradigmeskifte i tolkningen av Utdanning for bærekraftig utvikling (UBU)
(Master thesis, 2023-05)Formålet med denne studien er å bidra til en utvidelse og nyansering av begrepsforståelsen knyttet til bærekraftig utvikling, og styrke interkulturelle og eksistensielle perspektiver i skolens tilnærming til UBU. Bærekraftig ... -
Bridges and barriers in intercultural relationships : exploring the encounters of ethnic Norwegians from two charismatic churches in Oslo with immigrants
(Master thesis, 2018-05)Norway as a host society in Scandinavia has experienced an unprecedented growth of immigrants in the last few years. This dramatic change accompanies various challenges that involve both the host nationals and immigrants ... -
The Changes in the Parental Leave Policy in Norway 2018/2019 Policy Discourse and Gender Equality
(Master thesis, 2020-05)A new parental leave policy was implemented in Norway in 2018. The total parental leave period was divided into three equal parts, giving fathers a historically large paternity quota. The implementation was based on arguments ... -
Cohabitation or marriage? The role of family values in Norway in the beginning of 21st century
(Master thesis, 2019-05)Cohabitation has become a normal phenomenon among Norwegians. It may be seen as a transition before dating and marrying, but it may also be a choice of living together as a family. But even if it is widely accepted, many ... -
Demensvennlig samfunn – demensvennlig kirke? : En kvalitativ undersøkelse av muligheter for deltakelse og medborgerskap i menigheter i Den norske kirke
(Master thesis, 2023-05)Stadig flere mennesker over hele verden har demens. I Norge lever om lag 101 000 mennesker med demens, og antallet tilfeller forventes å dobles innen 2040. Et viktig trekk er at om lag to tredjedeler av de demenssyke bor ... -
Den interkulturelle lærerkompetansen - en kvalitativ undersøkelse av 9 flerspråklige og flerkulturelle læreres ressurser
(Master thesis, 2020-05)Denne oppgaven er en del av en erfaringsbasert master i interkulturelt arbeid (MIKA) ved VID vitenskapelig høgskole i Stavanger. Tema for oppgaven er knyttet til interkulturell kompetanse med hovedfokus på lærerprofesjonens ... -
Den norske islamdebatten - en undersøkelse av diskursene bak en ødelagt samtale
(Master thesis, 2019-08)Oppgaven vil undersøke islamdebatten i Norge. Med pressedekningen av drapet på Maren Ueland og Louise Jensager Jespersen som utgangspunkt, vil oppgaven vise at ulike sider i debatten ikke bare har ulikt syn på hva drapene ... -
Det globale klasserommet : utviklingen av kosmopolitisk identitet
(Master thesis, 2017-05)Denne oppgaven er en del av en mastergrad i Globale studier ved VID Misjonshøyskolen i Stavanger. Tema for oppgaven er utviklingen av kosmopolitisk identitet blant barn og unge i den norske fellesskolen. Oppgaven består ... -
Det kommer fra mitt hjerte : Motivasjon for grunnskole blant minoritetsspråklige voksne med fluktbakgrunn, og liten eller ingen skolebakgrunn
(Master thesis, 2021-12)Hvordan motiveres voksne minoritetsspråklige med liten eller ingen skolebakgrunn fra hjemlandet til å velge å gå på grunnskole? Bakgrunnen for denne problemstillingen er at voksne minoritetsspråklige som ikke har ... -
Det vesle har hjertet alltid visst : om flyktninger og resiliens
(Master thesis, 2020-05)I denne masteroppgaven har jeg spurt flyktninger om hva de tror har gjort at de har fått gode liv i Norge. Deres svar blir belyst med teori om hvordan en får god helse, økt livskvalitet og hvordan en kan klare seg godt til ... -
Education in the 21st century
(Master thesis, 2017-05) -
Effects of Migration and the Challenges Filipinos Encounter Related to their Religion when they Migrate to Norway
(Master thesis, 2023-05)The religiosity of the Filipinos has a long and rich history that began even before the time of the Spanish colonization when they brought Catholicism to the Philippines. However, we cannot deny the fact that the influence ... -
En analyse av 50 barnevernssaker om omsorgsovertakelse av innvandrerbarna
(Master thesis, 2018-12)