Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorKnudsen, Annbjørg Nystøl
dc.coverage.spatialNorgeen_US
dc.date.accessioned2024-05-21T10:41:29Z
dc.date.available2024-05-21T10:41:29Z
dc.date.issued2023-05
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3130899
dc.descriptionMaster's thesis MIKA. VID Specialized University, Stavanger, May 2023en_US
dc.description.abstractDenne masteroppgaven tar for seg hvordan ungdommer med kort botid i Norge opplever og har opplevd å gå i kombinasjonsklasser i videregående skole, og hvordan lærere opplever og har opplevd å undervise denne elevgruppen. Gjennom kvalitative intervjuer har jeg intervjuet lærere og elever fra to skoler i to fylker i Norge. Formålet med denne undersøkelsen er å belyse kombinasjonsklasser som læringsarena sett fra lærere og elevers perspektiver, og følgende problemstilling ble valgt: Hvordan kan kombinasjonsklassene bidra til at elever med kort botid i Norge gjennomfører og består videregående skole? Utgangspunktet for denne studien var egne erfaringer fra undervisning av elever med kort botid. Jeg har undervist i barne- og ungdomsskole, videregående skole og i voksenopplæring. Jeg har møtt flere frustrerte elever og lærere fra egen arbeidskontekst som opplever og har opplevd skolehverdagen som krevende. Gjennom denne studien har jeg fått muligheten til å lese tidligere forskning og teori om emnet, møte intervjupersoner og få deres beskrivelser og perspektiver fra kombinasjonsklasser. Analysen er ikke representativ, fordi hver enkelt av intervjupersonene har ulik bakgrunn og ulike opplevelser, men jeg har fått muligheten til å få frem deres individuelle stemme samtidig som jeg har sett noen fellestrekk ved deres opplevelser. Funn fra datamaterialet viser at elever med kort botid har store utfordringer i videregående skole. Elevenes individuelle «mangler» i møte med det norske skolesystemet gjør utdanningsløpet ekstra krevende for denne elevgruppen. Tidligere forskning og teori viser at minoritetselevers utfordringer er større og mer omfattende enn majoritetselevenes. Gjennom drøfting av teori og funn har jeg forsøkt å belyse problemstillinger og utfordringer, men også positive aspekter fra skolehverdagen i kombinasjonsklasseren_US
dc.description.abstractThis master's thesis examines how young people with a short period of residence in Norway experience and have experienced going to combination classes in upper secondary school, and how teachers experience and have experienced teaching this group of students. Through qualitative interviews I have interviewed teachers and students from two schools in two counties in Norway. The purpose of this investigation is to shed light on combination classes as a learning arena from the perspectives of teachers and students, and the following research question was chosen: How can combination classes contribute to students with a short stay in Norway completing and passing upper secondary school? The starting point for this study was my own experiences from teaching pupils with short periods of residence in Norway. I have taught in primary and secondary school, upper secondary school and education for adults. I have met several frustrated students and teachers from my own work context, who experience and have experienced everyday school life as demanding. Through this study, I have had the opportunity to read previous research and theory on the subject, meet interviewees and get their descriptions and perspectives from combination classes. The analysis is not representative, because each of the interviewees has a different background and different experiences, but I have been given the opportunity to bring out their individual voices while at the same time seeing some common features in their experiences. Findings from the data show that students with a short period of residence have major challenges in upper secondary school. The student's individual "shortcomings" in dealing with the Norwegian school system make the course of education extra demanding for this group of students. Previous research and theory show that minority pupils' challenges are greater and more extensive than those of majority pupils. Through discussion of theory and findings, I have tried to shed light on issues and challenges, but also positive aspects from everyday school life in combination classes.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherVID vitenskapelige høgskole, Stavangeren_US
dc.subjectkrysskulturelle barn og ungeen_US
dc.subjectskolenen_US
dc.subjectlæringsmiljøen_US
dc.subjectundervisningen_US
dc.titleKombinasjonsklasser - En god læringsarena for å lykkes?en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.versionsubmittedVersionen_US
dc.rights.holderForfatteren har opphavsrettighetene til oppgaven. Nedlasting for privat bruk er tillatt.en_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200en_US
dc.source.pagenumber102en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel