Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorEmini, Besa
dc.coverage.spatialNorgeen_US
dc.date.accessioned2024-05-21T10:31:21Z
dc.date.available2024-05-21T10:31:21Z
dc.date.issued2023-05
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3130896
dc.descriptionMaster's thesis MIKA. VID Specialized University, Stavanger, May 2023en_US
dc.description.abstractNAV skal bidra til at flere kommer i arbeid med mål om å skape et inkluderende samfunn og bidra til sosial og økonomisk trygghet. Dette skal favne om alle innbyggere i landet uansett etnisitet, kultur eller religion. Forskning viser at innvandrere fra ikke-vestlige land er overrepresentert blant befolkningen ellers når det kommer til lav sysselsetting, dårlige levekår og fattigdom. Økt kulturelt mangfold krever også økt kunnskap om og bedre forståelse av flerkulturalitet blant ansatte i NAV. Denne masteroppgaven i Interkulturelt arbeid undersøker hva veiledere i NAV mener skal til av flerkulturell forståelse, for å få til bedre arbeidsrettet oppfølgning av innvandrere fra ikke-vestlige land. Oppgaven er en kvalitativ studie med utgangspunkt i semistrukturerte intervjuer av fem veiledere i to forskjellige NAV-kontorer på Østlandet. Det vitenskapelige grunnlaget for studiet er inspirert av trippelhermeneutisk tilnærming. Utgangspunkt for denne studien har vært diskusjoner rundt kulturelle normer hos innvandrerbefolkningen og mangel på verktøy og kompetanse hos veiledere i NAV, for å få til et godt samarbeid med fokus på brukeren sin situasjon og stemme. Å finne gode løsninger er vanskelig når man ikke har grunnleggende kompetanse om andre kulturer, eller påvirkningen kultur kan ha i samarbeidet mellom veileder i NAV og bruker. Resultater fra studiet viser at møtet mellom bruker og veileder preges av religion, normer og verdier som brukeren har med seg fra hjemlandet. Dersom veileder mangler flerkulturell kompetanse og forståelse for hvordan få til mestring og arbeidsinkludering til tross for kulturelle utfordringer, fører det til misforståelser og frustrasjon hos begge parter. Funnene i studien viser at det er behov for økt flerkulturell kompetanse hos veiledere i NAV; blant annet økt kunnskap om veiledning av brukere som er utsatt for negativ sosial kontroll, forskjeller mellom normer og verdier i Norge og normer og verdier i ikke-vestlige land, samt kunnskap om kulturelle holdninger til sykdom og arbeid. Studien gir ikke grunnlag for generalisering fordi det kun er fem NAV veiledere som har fått mulighet til å bidra i undersøkelsen. Likevel viser det seg at det er noen fellestrekk som gårigjen hos alle deltakerne og jeg kan derfor anta at flere kan være enige i meningene som kommer frem i studiet.en_US
dc.description.abstractNAV is to contribute to more employment. It is an aim to create a more inclusive community, as well as better social and financial security. This is meant to encompass all residents regardless of ethnicity, culture or religion. Research shows that non-Western immigrants are overrepresented in terms of low employment, poor living standards and poverty in general. Increased cultural diversity demands and increased knowledge and a better understanding of multiculturalism among employees in NAV. This master`s thesis in Intercultural work will investigate what the employees of NAV employees consider to be necessary knowledge about multiculturalism to follow up on non-Western immigrants better concerning work life. The Thesis is a qualitative study based on semi-structured interviews of five counselors from two NAV offices in the eastern part og Norway. The scientific basis for the study is inspired by a triple Hermeneutical approach. The starting point for this study has been discussions of cultural norms within the immigrant population, combined with NAV counselors’ lack of tools and competency, as the basis for good cooperation which focuses on the situation and voice of the NAV user. Finding good solutions is hard when there is lacking competency of other cultures or how culture can affect the cooperation between the NAV counselor and the users of the services. The results of the study shows that the interactions between users and counselors are affected by religion, as well as values and norms from the user`s country of origin. In cases where the counselor lacks competency in multiculturalism and understanding of how to accomplish coping and work inclusion despite cultural differences, it may lead to misunderstanding and frustration for both parties. The findings of the study indicate that there is a need for increased knowledge of multiculturalism among the counselors at NAV, including increased knowledge of how to counsel users who are exposed to negative social control, differences between Norwegian norms and values and the norms and values of non-Western countries, and knowledge of cultural attitudes towards sickness and work. The study is not generalized, as there are only five different participants who contributes to its research. Yet there are similarities between the experiences of all the participants, and therefore I assume that several others might hold the opinions that have emerged in this study.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherVID vitenskapelige høgskole, Stavangeren_US
dc.subjectinterkulturell kompetanseen_US
dc.subjectinnvandrereen_US
dc.subjectNAVen_US
dc.title"Jeg er mer enn det du ser" : En studie av NAV-veilederkompetanse i flerkulturell forståelseen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.versionsubmittedVersionen_US
dc.rights.holderForfatteren har opphavsrettighetene til oppgaven. Nedlasting for privat bruk er tillatt.en_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200en_US
dc.source.pagenumber90en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel