Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorArntzen, Christian
dc.coverage.spatialNorgeen_US
dc.date.accessioned2024-05-21T08:17:37Z
dc.date.available2024-05-21T08:17:37Z
dc.date.issued2023-05
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3130860
dc.descriptionMaster's thesis MIKA. VID Specialized University, Stavanger, May 2023en_US
dc.description.abstractI denne masteroppgaven undersøker jeg fenomenet med at majoritetsungdom bruker rasistiske og homofobe skjellsord seg imellom. Fokus er spesielt på de gruppebaserte skjellsordene «homo», «jøde» og «neger». Dette er blant de mest brukte skjellsordene blant ungdom, og denne typen språkbruk er svært bekymringsfull i et samfunn der mangfold blir større og inkludering er stadig viktigere. Oppgaven har som mål å finne svar på hvilke mekanismer som ligger bak når gutter på ungdomsskolen bruker disse ordene. Jeg har sett på relevant teori og gjort kvalitative dybdeintervjuer med et utvalg menn for å kunne besvare problemstillingen. Resultatene viser at det er flere ulike faktorer som spiller inn når majoritetsungdom bruker rasistiske og homofobe skjellsord seg imellom. Noe som spiller inn her er gruppeidentitet, plassering i sosiale hierarki, å utfordre tabuer og humor. Mangel på forståelse for konsekvensene av egen språkbruk er også et viktig element. Empirien vil også fortelle oss hvordan informantene ser på dette i ettertid og om de har endret språkbruken når de har blitt eldre. Denne oppgaven konkluderer med at det er viktig at skolen og lærerne jobber aktivt for å bakjempe bruken av rasistiske og homofobe skjellsord. Bevisstgjøring, empati og kunnskap om minoriteter er viktige virkemidler for å endre majoritetsungdommers holdninger og adferd når det gjelder bruk av rasistiske og homofobe skjellsord som «homo», «jøde» og «neger».en_US
dc.description.abstractIn this master`s thesis, I investigate the phenomenon of majority youth using racist and homophobic slurs amongst themselves. The focus i primarily on the group-based slurs «homo», «jøde» and «neger». These are among the most commonly used slurs among students in high school. The use of these words is very concerning in a society where diversity is increasing and inclusion is becoming more and more important. The aim og this thesis is to find out what mechanisms are at play when boys in high school use these slurs. I have looked at relevant theories and conducted qualitative in-depth interviews with at selection of men to answer the research question. The results show that there are several different factors at play when majority youth use racist and homophobic slurs amongst themselves. Factor such as group identity, social hierarchy, challenging taboos and humour all play a role. Lack of understanding of the consequences of their own language use is also an important element. The empirical findings will aslo tell us how the informants view this retrospectively and whether they have changed their language use as they have grown older. This thesis concludes that it is important for schools and teachers to actively combat the use of racist an homophobic slurs. Awareness, empathy an knowledge about minorities are important tools to change majority youth`s attitudes and behaviour when it comes to using racist end homophobic slurs such as «homo», «jøde» and «neger».en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherVID vitenskapelige høgskole, Stavangeren_US
dc.subjectrasismeen_US
dc.subjectidentiteten_US
dc.subjectungdomen_US
dc.subjectspråkbruken_US
dc.subjectbanningen_US
dc.titleRasisme eller kjekkaseri? : En studie om hvorfor majoritetsgutter bruker rasistiske og homofobe skjellsord seg imellomen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.versionsubmittedVersionen_US
dc.rights.holderForfatteren har opphavsrettighetene til oppgaven. Nedlasting for privat bruk er tillatt.en_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200en_US
dc.source.pagenumber94en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel