Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorAl-Egly, Haifaa Mardan S.
dc.date.accessioned2024-05-21T08:10:49Z
dc.date.available2024-05-21T08:10:49Z
dc.date.issued2023-05
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3130858
dc.descriptionMaster's thesis MIKA. VID Specialized University, Stavanger, May 2023en_US
dc.description.abstractProblemstillingen for denne oppgaven er: Hvilke rolle har tospråklige lærere hatt under pandemikrisen, og hva kan læres her for å styrke interkulturelt samarbeid mellom skole og hjem? Bakgrunnen for problemstillingen er å forstå tospråklige læreres generelle rolle, deres rolle under pandemien, og hvordan denne rollen kan styrke interkulturelt samarbeid. Hovedfunnene viser at tospråklige lærere har en viktig rolle for skolen, minoritetsspråklige elever, og deres foreldre. Tospråklige lærere i undersøkelsen ga uttrykk for at de er ressurser for både skolen og samfunnet. De er rollemodeller for elevene og viktige når samfunnet jobber med integrering og inkludering av tospråklige elever i norsk skole. For mange av disse elevene er tospråklige lærere en ekstra trygghet, fordi de gjenspeiler deres egen identitet. Et av målene med denne undersøkelsen er at jeg ønsker å analysere de tospråklige lærenes egne opplevelser av sin rolle i skolen under pandemien og deres rolle for å styrke den interkulturelle samarbeidet mellom skole og minoritetsspråklige foreldre. Informantene i min studie forteller om uklare rammer for tospråklige læreres arbeidsvilkår, samt at de føler de mangler bekreftelse fra systemet, skolen og samfunnet. De understreket at kommune og skolepolitikere kan være avgjørende for den pedagogiske rollen til tospråklige lærere i deres arbeid med minoritetsspråklige elever. Denne informasjonen var ikke målet for undersøkelsen, men informantene gav uttrykk for at dette var viktig å belyse fordi det berørte deres samarbeid med skole og hjem.en_US
dc.description.abstractThe research question for this thesis is: What role have bilingual teachers had during the pandemic crisis, and what can be learned here to strengthen intercultural cooperation between school and home? The background for the research question is to understand the general role of bilingual teachers, their role during the pandemic, and how this role can strengthen intercultural cooperation. The main findings show that bilingual teachers have an important role for schools, minority language students, and their parents. Bilingual teachers in the survey expressed that they are resources for both the school and society. They are role models for the pupils and important when society works with integration and inclusion of bilingual pupils in Norwegian schools. For many of these students, bilingual teachers are an extra sense of security because they reflect their own identity. One of the objectives of this survey is that I want to analyse the bilingual teachers' own experiences of their role in school during the pandemic and their role in strengthening the intercultural cooperation between school and minority language parents. The informants in my study talk about unclear frameworks for bilingual teachers' working conditions, and that they feel they lack confirmation from the system, school and society. They stressed that municipalities and school politicians can be crucial to the pedagogical role of bilingual teachers in their work with minority language students. This information was not the objective of the study, but the informants stated that it was important to shed light on this because it affected their cooperation with school and home.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherVID vitenskapelige høgskole, Stavangeren_US
dc.subjectlærereen_US
dc.subjectminoritetsspråkligeen_US
dc.subjectinterkulturell kommunikasjonen_US
dc.subjecteleveren_US
dc.subjectminoritetsforeldreen_US
dc.titleTospråklige lærenes erfaringer under Covid 19 : Refleksjoner om tospråklige lærernes roller før, under og etter pandemien. Studiet basert på tospråklig med arabisk bakgrunnen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.versionsubmittedVersionen_US
dc.rights.holderForfatteren har opphavsrettighetene til oppgaven. Nedlasting for privat bruk er tillatt.en_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200en_US
dc.source.pagenumber88en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel