Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorAksdal, Hildegard Aadnesen
dc.coverage.spatialNorgeen_US
dc.date.accessioned2024-05-21T07:45:53Z
dc.date.available2024-05-21T07:45:53Z
dc.date.issued2023-05
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3130849
dc.descriptionMaster's thesis MIKA. VID Specialized University, Stavanger, May 2023en_US
dc.description.abstractkulturell identitet der barn og fosterforeldrene har ulik kulturell bakgrunn? Jeg brukte kvalitativ metode og intervjuet seks fosterforeldre. Derav fire fosterforeldre og et fosterforeldrepar. Oppgaven har en hermeneutisk, fenomenologisk vinkling, der datamaterialet ble temaanalysert. Der to hovedtemaer ble diskutert; Fosterforeldrenes erfaringer i å sørge for kontinuitet i kulturell identitet i samarbeid med biologiske foreldre og veiledning og oppfølging fra tjenestene. De teoretiske perspektivene som er brukt for å forstå og tolke de ulike temaene er barns krysskulturelle oppvekst og transnasjonalt familieliv. Konklusjonen er at å sørge for kontinuiteten og ta hensyn til kultur er sammensatt og et komplekst felt, der man må ta hensyn til flere faktorer. Funnene tilsier at jeg og mine kollegaer som jobber i denne tjenesten viser seg å ha visse utfordringer med å bidra med utviklingsstøtte i dette arbeidet, og at samarbeidet med foreldre i slike saker er utfordrende å få til. Da fosterforeldre og biologiske foreldre har få treffpunkt og språklige barrierer dem imellom.en_US
dc.description.abstract«Who in the world Am I? Ah, that`s the great puzzle.” – Lewis Carroll This master's thesis deals with the fosterparents own experiences of safeguarding cultural rights for cross-cultural children who move into foster homes. The following issue has been discussed: What is being done to ensure continuity of cultural identity where children and foster parents have different cultural backgrounds?" I used the qualitative method and interviewed six foster parents. Including four foster parents and one foster parent couple. The thesis has a hermeneutic, phenomenological angle, where the data material was analyzed thematically. Where two main topics were discussed: The foster parents' experiences in ensuring continuity of cultural identity, guidance and follow-up from the services, and cooperation with biological parents. The theoretical perspectives used to understand and interpret the various topics are children's cross-cultural upbringing and Transnational family life. The conclusion is that ensuring continuity and taking culture into account is complex and a complex field, in which several factors must be considered. The findings indicate that I and my colleagues who work in this service prove to have challenges in providing developmental support in this work, and that the cooperation with parents in such cases is challenging to achieve. As foster parents and biological parents have few meeting points and language barriers between them.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherVID vitenskapelige høgskole, Stavangeren_US
dc.subjectkrysskulturelle barn og ungeen_US
dc.subjectfosterforeldreen_US
dc.subjectidentiteten_US
dc.titleEn studie av krysskulturelle barn og unges identitetsutvikling i fosterhjem med annen kulturell bakgrunn : i et fosterforeldreperspektiven_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.versionsubmittedVersionen_US
dc.rights.holderForfatteren har opphavsrettighetene til oppgaven. Nedlasting for privat bruk er tillatt.en_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200en_US
dc.source.pagenumber64en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel