Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBolognini, Martine
dc.coverage.spatialStavanger, Norgeen_US
dc.date.accessioned2024-05-16T12:10:26Z
dc.date.available2024-05-16T12:10:26Z
dc.date.issued2023-05
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3130767
dc.description.abstractBåde folkehelsemyndigheter og politiske instanser peker på deltakelse av barn og unge i fritidsaktiviteter som en beskyttelsesfaktor. Fritidsaktiviteter representerer en viktig arena for demokratiskolering. I tillegg gir deltakelsen barn tilhørighet og mestring. Det er derfor viktig at alle barn og unge har muligheten til å delta i et fritidstilbud som er rettet mot alle og tar hensyn til alles behov. Denne studien har til hensikt å bidra i debatten rundt hva er det som trengs for at alle barn skal inkluderes i fritidsaktiviteter med hensyn til kulturforskjell i en mangfoldig by. Inkludering er et konsept som legger vekt på den tilpasningen som samfunnet er nødt til å gjøre for å gi plass til alle. Et mangfoldig samfunn er beriket av forskjellighetene og ulikheten blir normen. Forskningsspørsmålet er: «I hvilken grad tar organisasjonene hensyn til kulturell forskjell blant barn og unge når de planlegger fritidsaktiviteter?». Undersøkelsen er gjort ved å gjennomføre en kvalitativ studie basert på intervjuer av seks nøkkelpersoner i barn- og ungdomsorganisasjoner basert i Stavanger kommune. Analysen identifiserte fire utfordringer som organisasjonen må kunne løse for å være inkluderende. Utfordringene er deltakelse, felleskap, medvirkning og utbytte. Fritidsaktiviteter som er universelt innrettet passer for alle, både til de som ikke trenger innpasning og de som trenger det. Studien tar hensyn til helheten av bildet og tar i betraktning samhandling mellom organisasjonene og den kommunale administrasjonen. Dette perspektivet viser at inkludering er et samfunnsoppdrag og at hvert individ skal bidra i inkluderingsarbeid gjennom våre roller i samfunnet. Funnene indikerer at det er ulik forståelse i forhold til inkludering og mangfolds- tematikken hos frivillige organisasjoner. Det kan virke som at oppfattelsen av samfunnsoppdraget hos ledelsen i frivillige organisasjoner er avgjørende. Fritidsaktiviteter, inkludering, frivillighet, samfunnsoppgave.en_US
dc.description.abstractPublic health authorities together with political bodies agree that the participation of children and young people in leisure activities is a protective factor. Leisure activities represent an important arena for democratic learning. In addition, children feel belonging and mastery during participation. It is therefore important that all children and young can participate in leisure activities and that everyone’s needs are taken into account. This study aims to contribute to the debate about what children need in order to participate and to be included in leisure activities with s to cultural differences in a multicultural city. Inclusion is a concept that emphasizes the adaptation that society must do to make room for everyone. A multicultural society is enriched by the differences and inequality becomes the norm. The research question is: "To what extent do the organizations take into account cultural difference among children and young people when planning leisure activities?". The survey was done by conducting a qualitative study based on six interviews of key people in children and youth organizations based in the municipality of Stavanger. The analysis identified four challenges that the organization must be able to solve in order to be inclusive. The challenges are participation, community, contribution, and benefit. Leisure activities that are designed for everybody are suitable for everyone, both for those who do not need adjustment and those who need it. The study considers the interaction between the organizations and the municipal administration. This perspective shows that inclusion is a social mission, and that everyone should contribute to inclusion work through our roles in society. The findings indicate that there is different sensitivity to inclusion and diversity themes in voluntary organizations. It seems that the perception of the social mission of the management of voluntary organizations is crucial. Leisure activities, inclusion, volunteering, social task.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherVID vitenskapelige høgskole, Stavangeren_US
dc.subjectsamfunnsansvaren_US
dc.subjectStavangeren_US
dc.subjectkrysskulturelle barn og ungeen_US
dc.subjectintegreringen_US
dc.subjectfritidsaktiviteteren_US
dc.titleInkluderende fritidstilbud i en mangfoldig by : En kvalitativ studie i Stavanger kommuneen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.versionsubmittedVersionen_US
dc.rights.holderForfatteren har opphavsrettighetene til oppgaven. Nedlasting for privat bruk er tillatt.en_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200en_US
dc.source.pagenumber88en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel