Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorTellefsen, Tellef Dommerud
dc.coverage.spatialNorgeen_US
dc.date.accessioned2024-05-16T11:41:00Z
dc.date.available2024-05-16T11:41:00Z
dc.date.issued2023-05
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3130746
dc.descriptionMaster's thesis MIKA. VID Specialized University, Stavanger, May 2023en_US
dc.description.abstractDenne kvalitative masteroppgaven handler om motivasjon hos minoritetsspråklige 10. klasseelever når de skal søke seg inn på videregående skole. Jeg har lurt på hva motivasjon har hatt å si for innsatsen til elevene etter at de har søkt linje. Jeg tar for meg begrepet motivasjon og finner ut om det er indre eller ytre motivasjon som er pådriveren til elevene når dette valget tas. Jeg ser på om det er noe som påvirker eleven til å velge eller om de står helt fritt. Hva får elevene til å velge det de gjør? Jeg ser på om det er noen forskjell i hvordan de jobber i de fagene de likte best og de fagene de likte minst. Ikke helt overraskende, så er det karakterer som i hovedsak er det som motiverer elevene til skolearbeid. Enkelte elever ser dog nytteverdien i innholdet i undervisningen som foregår i klasserommet.en_US
dc.description.abstractThis qualitative master’s thesis is about motivation of minority language 10th graders when applying for upper secondary school. I wanted to find out more about what motivation has had to say in the individual efforts of the students after they applied for a field of study. I consider the concept of motivation and evaluate whether it is intrinsic or extrinsic motivation that motivates the students when this choice is made. I look at whether there is something that influences the student in their choice, or if they are completely free to choose whatever they want. What makes students choose the way they do? I analyze the differences in the way they work on their favorite subjects compared to the subjects they liked the least. Perhaps not entirely surprisingly, the grades are what mainly motivates the students to work on school assignments. However, some students see value in the content of the teaching that takes place in the classroom.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherVID vitenskapelige høgskole, Stavangeren_US
dc.subjectminoritetsspråkligeen_US
dc.subjectmotivasjonen_US
dc.subjecteleveren_US
dc.titleMotivasjon: minoritetsspråklige ungdommers overgang til videregående skole : En kvalitativ studie om ungdomsskoleelevers motivasjon til valg av linje på videregående skoleen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.versionsubmittedVersionen_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200en_US
dc.source.pagenumber78en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel