Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorRichardsen, Tonje Rørtveit
dc.coverage.spatialNorgeen_US
dc.date.accessioned2024-05-16T11:36:39Z
dc.date.available2024-05-16T11:36:39Z
dc.date.issued2023-05
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3130745
dc.descriptionMaster's thesis MIKA. VID Specialized University, Stavanger, May 2023en_US
dc.description.abstractBakgrunn: Verden er i rask utvikling, og det er store krav til både å lese og skrive. Høy grad av globalisering og en mangfoldig skole gjør at kravene om å lese og skrive kan være utfordrende for mange av elevene i norsk skole. I en skole som har stadig flere minoritetsspråklige elever er det viktig å se på utfordringer som kan møte disse elevene, og hvilke tiltak som settes inn for at deres opplæring skal være tilfredsstillende. Når man i tillegg vet at tallene på elever som motta særskilt norskopplæring eller annen språkopplæring er på vei ned, er det viktig å se på hvilke utfordringer minoritetsspråklige elever møter i sin skolehverdag, og hvilke ressurser som er tilgjengelige for å hjelpe de til å utvikle et funksjonelt skolespråk. Hensikt: Denne studien vil se på hva som er med på å påvirke elevers utvikling av sitt andrespråk, og hva som er viktig for at dette skal bli en vellykket utvikling. Metode: Det er gjennomført intervjuer med fire lærere med forskjellig fagkombinasjon der alle lærerne jobber i ungdomsskolen, og alle underviser minoritetsspråklige elever. Intervjuene er transkribert, og analysert ved hjelp av Aksel Tjoras Stegvis Deduktive Induktive metode. Funn: Funnene presenteres i fire hovedkonsepter: «BegrepsforståelseFunn: Funnene presenteres i fire hovedkonsepter: «Begrepsforståelse», «Språkpremiss», «Gruppestørrelse» og «Språkmektige gjennom språkmodellering». Konseptene diskuteres opp mot teori fra Kamil Øzerk om tospråklighet i tillegg til Jim Cummins forskning på et akademisk og hverdagsspråk. Oppsummering: Minoritetsspråklige elever opplever både utfordring, men også mestring i norsk skole. Lærere forsøker å legge til rette for god opplæring med de ressursene de har til rådighet og hvordan de forsøker å lage gode læringssituasjoner for elevene gjennom en gjensidig nysgjerrighet og respekt. Tillitt mellom lærer og elev skaper situasjoner der elevene opplever mestring og øker egen språkkompetanse.en_US
dc.description.abstractBackground: The world is developing rapidly, and there are great demands on both reading and writing. Globalization and a diverse school mean that the demands to read and write can be challenging for many of the students in the Norwegian schools. In a school with a growing number of students with a minority language it is important to look at the challenges these students meet, and what measures are in place to make their education satisfactory. When the numbers of students to receive specialized Norwegian language education or other types of language education is going down it is important to look at the challenges the minority students meet in their schooldays and look at the resources available to help them develop a functional academic language. Purpose: This study will look at what influence students' development in their second language and what is important for this to be a successful development. Method: Interviews have been conducted with four teachers with a variety of subjects where all the teachers work in secondary school, and they all teach students with a minority language. The interviews have been transcribed and analyzed using Aksel Tjoras SDI method of analysis. Findings: The findings are presented in four main concepts: “Understanding of concepts”, “Language premise”, “Group size” and “Proficient in language through modeling”. These concepts are discussed alongside theories from Kamil Øzerk about bilingualism as well as the research on academic and everyday language. Summary: Minority language students experience both challenges and mastery in Norwegian schools. Teachers try their best to accommodate good learning with the resources they have at their disposal and try to make good teaching moments for their students through mutual respect and curiosity. The trust between the teacher and the student makes situations where the student experience mastery and increase their own language competence.en_US
dc.language.isoengen_US
dc.publisherVID vitenskapelige høgskole, Stavangeren_US
dc.subjectspråkopplæringen_US
dc.subjectgrunnskolenen_US
dc.subjectminoritetsspråkligeen_US
dc.titleSpråket som utfordring og verktøy i skolenen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.versionsubmittedVersionen_US
dc.rights.holderForfatteren har opphavsrettighetene til oppgaven. Nedlasting for privat bruk er tillatt.en_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200en_US
dc.source.pagenumber85en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel