Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBieske, Camilla Louise
dc.coverage.spatialNorgeen_US
dc.date.accessioned2024-05-15T07:28:54Z
dc.date.available2024-05-15T07:28:54Z
dc.date.issued2023-05
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3130467
dc.description.abstractFormålet med denne studien er å bidra til en utvidelse og nyansering av begrepsforståelsen knyttet til bærekraftig utvikling, og styrke interkulturelle og eksistensielle perspektiver i skolens tilnærming til UBU. Bærekraftig utvikling har vært og er et stadig mer aktuelt tema både globalt, men også i norsk utdanningskontekst. Det er også norsk utdanningskontekst som er satt som denne studiens rammeverk. Studiens to hovedbegreper Bærekraftig utvikling (BU) og Biokulturelt mangfold (BKM), som representerer to ulike tilnærminger til bærekraftig arbeid. BU, med utgangspunkt i Brundtland-definisjonen (1989), fokuserer på sammenhengen mellom samfunn, miljø og økonomi, og at dagens forbruk ikke skal frarøve fremtidige generasjoner i å få dekket sine behov. Denne tilnærmingen ligger til grunn for det norske forskningsfeltet utdanning for bærekraftig utvikling (UBU), og fungerer som et rammeverk i utviklingen av det tverrfaglige tema bærekraftig utvikling i læreplanverket LK20. BKM er fortsatt et forholdsvis ukjent begrep i norsk kontekst, og har en tydeligere interkulturell profil der det overordnede målet er å arbeide for kulturelt- biologisk- og språklig mangfold. Ved å gjennomføre en kritisk diskursanalyse vil det utforskes hvordan læreplanverket LK20 tolker bærekraftig utvikling som tverrfaglig tema. Videre drøftes resultatene opp mot tilnærmingen til BKM, for å vurdere hvorvidt denne tilnærmingen kan tilføre nye interkulturelle perspektiver til læreplanens tolkning av UBU.en_US
dc.description.abstractThe purpose of this study is to contribute to an expanded and more nuanced understanding of concepts related to sustainable development, and to strengthen intercultural and existential perspectives in the school's approach to Education for sustainable development (ESD). Sustainable development has been and is an increasingly relevant topic globally, but also in the Norwegian educational context. The Norwegian educational context is also the framework set for this study. The study's two main concepts are Sustainable Development (SD) and Biocultural Diversity (BCD), which represent two different approaches to sustainability. SD, based on the Brundtland definition (1989), focuses on the interconnectedness between society, the environment and the economy, and that today's consumption should not deprive future generations of having their needs met. This approach forms the basis of the Norwegian research field of ESD, and serves as a framework in the development of the interdisciplinary subject of sustainable development in the LK20 curriculum. BCD is still a relatively unknown term in the Norwegian context, and has a clearer intercultural profile where the overall goal is to actively promote cultural, biological and linguistic diversity. Through a critical discourse analysis, the main goal will be to explore how the LK20 curriculum interprets sustainable development as an interdisciplinary topic. The results are then further discussed against the approach to BCD, in order to assess whether this approach can add new intercultural perspectives to the curriculum's understanding of ESD.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherVID vitenskapelige høgskole, Stavangeren_US
dc.subjectbærekraftig utviklingen_US
dc.subjectbiokulturelt mangfolden_US
dc.subjectutdanningen_US
dc.titleBiokulturelt mangfold som paradigmeskifte i tolkningen av Utdanning for bærekraftig utvikling (UBU)en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.versionsubmittedVersionen_US
dc.rights.holderForfatteren har opphavsrettighetene til oppgaven. Nedlasting for privat bruk er tillatt.en_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200en_US
dc.source.pagenumber109en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel