Refleksjonstekster som pedagogisk verktøy i profesjonsutdanning
Peer reviewed, Journal article
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3125465Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Artikler / Articles [1173]
- Publikasjoner fra CRIStin [1112]
Sammendrag
I denne artikkelen er det barnevernsstudenters bruk av refleksjonstekster som er utgangspunktet. Artikkelen utforsker hvordan studentene tar i bruk refleksjonstekster gjennom et emne, for så å drøfte hvilke bidrag slike tekster kan ha i profesjonsstudier der studentsentrerte læringsformer er sentrale. I tekstene reflekterer studentene over hvordan det er å være student i emnet, og hva de erfarer at hemmer eller fremmer deres læring og deres kvalifisering til barnevernspedagog. Analysen viser at studentene tar i bruk refleksjonstekstene på ulike måter, og at graden av refleksjon varierer. Tekstene gir innsikt i studentenes holdning til læring og utvikling og kan derfor være gode bidrag i utformingen av studentsentrerte læringsmiljøer.